VÅRAN
OLOF!
Dokumäntär
om stadsminister
Olof Palme
i Valstriden 1973.
Under
den spännande valstriden 1973 gjorde filmaren och
journalisten Jonas Sima och fotografen Åke Åstrand en
TV-dokumentär om statsminister Olof Palme. Det blev ett
timslångt personligt reportage om Palmes jobb som
regeringschef och partiordförande, men framför allt som
valarbetare i den socialdemokratiska rörelsen.
1973 års valstrid blev ett
verkligt valdrama med flera oväntade händelser: rånet med
gisslan mot en bank på Norrmalmstorg i Stockholm, kung
Gustav VI Adolfs död natten före valdagen, statskuppen och
mordet på Chiles president Allende.
Till råga på allt blev det dött lopp i valet med total jämvikt
mellan de två politiska blocken.
Filmen fick titeln Våran Olof! eftersom detta var hälsningsfrasen
till Palme vid många av hans möten under valturnén i
landet.
Jonas
Sima förklarar:
- 1973 års valstrid är redan politisk historia, men
dokumentet känns ännu aktuellt med bilderna av Palme på
språng i det demokratiska samhälle han kämpade så hårt
för och älskade så mycket.
I
filmen säger Olof Palme:- Det finaste som finns i en
demokrati är en valrörelse.
Han
sprang genom livet
Personliga
minnesbilder
Av Jonas Sima
Olof
Palme sprang genom livet – och under några månader i valrörelsen
1973 försökte jag och Åke Åstrand flåsande hänga efter honom
med mikrofon och filmkamera.
Stilen är människan, har det sagts. Stämmer det också på
politiker?
Jag är inte säker på att jag någonsin ställde just den frågan
till Palme. Men jag upptäckte under reportageresan att det inte
självklart finns en politisk mask och där bakom en annan okänd
privatperson.
Politiken är människan!
Statsministern
hade bråttom den här valrörelsen 1973 – och hans valspurt var
fruktad av medtävlarna. Det här valet, Palmes andra som
regeringschef, måste han bara vinna. Opinionssiffrorna för
socialdemokratin hade hela tiden sjunkit efter Tage Erlanders
stora segerval 1968. Oförutsedda händelser skulle dessutom förvandla
valstriden till ett veritabelt valdrama. I ett bankvalv på
Norrmalmstorg i huvudstaden förskansade sig två beväpnade
banditer med fyra unga bankanställda som gisslan. På
Helsingborgs lasarett låg gamle kungen döende. I Chile gjorde en
militärjunta en kupp som snart skulle medföra president Allendes
död.
Händelserna påverkade och störde valrörelsen – och stal tid
från valarbetaren Palme. Han tvingades springa ikapp sitt eget
inplanerade dagsprogram.
Palme for och flängde. När vi i filmteamet andtrutna kom fram
till en platshände det att Palme redan var på väg till nästa.
Trots att vi flög i eget flygplan, med Åke vid spakarna. Men
Palme hade tillgång till helikopter!
- Man blir alldeles slut av att hänga med honom till och med på
en promenad, anförtrodde oss en svettig kanslisekreterare under
ett blixtbesök på Harpsund.
Palme gick inte på sin motionsrunda i skogen, han halvsprang i lågskor,
i joggingskorna drog han på för fullt.
Han väntade sällan in oss med kameran. Ibland fick jag intrycket
att han lubbade ifrån oss med flit.
När jag uppe på gamla statsrådsberedningen vid Sergels torg försökte
övertala honom att ställa upp för en dokumentärfilm förklarade
han rakt på sak:
- Jag skiter i historien. Jag ska vinna valet.
Yttrandet har blivit något av en minor classic och har
citerats av andra i olika sammanhang.
Olof
Palme tyckte illa om att politiken personifierades. Han sade till
mig:
- Politikern ska inte lämna ut sig själv, han ska lämna ut
politiken.
Palme menade att man blir bättre som politiker om man satsar på
idéerna och det man står för än på sin egen person.
Därför blev Palme mycket oberäknelig för oss dokumentärfilmare,
journalister, och andra förföljare. Han passade sällan tider,
skuttade i sitt dagsprogram, improviserade, glömde bort, dök upp
och försvann lika plötsligt.
Han var nattmänniska och ville ogärna gå och lägga sig. Inte
ens efter sex vaknätter och upplösningen av Norrmalmstorgsdramat
gick han direkt hem. Först ville han snacka med sina medarbetare
och äta en pyttipanna.
I stället kom han sent till kanslihuset om mornarna, ibland lite
morgonsur. Han var sällan uppe i ottan och lyssnade på
radionyheterna från BBC, vilket Tage Erlander alltid gjorde.
Det
har talats om den bohemiske Palme, inte utan anledning. Han var
knappast störande formell där han kunde komma rusande i bruna
oborstade skor till skrynklig blå kostym, och med slipsen på
trekvart.
Det var killarna och tjejerna på statsministerns kansli som
packade hans portfölj, såg till att resväskan fanns med, satte
honom på rätt tåg och flyg, stoppade på honom biljetten och
programmet. Hans dåvarande pressekreterare Berit Rollén fick gå
med honom till frisören när han började se alltför poplånghårig
ut.
Olof
Palme var en koncentrationens mästare; yoga kallade han själv
det. Och det kom aldrig att gå några så kallade Gunnar
Lange-historier om honom: om hur glad han var att tala i Hässleholm
när han i själva verket stod på torget i Hallsberg. Fast nog hörde
man ibland att det muttrades bland ”Palmes pojkar” i
regeringskansliet: ”Någon jävla ordning måste det väl ändå
vara på en statsminister.
Säkert medvetet hade han valt ordningsmannen Thage G. Petterson
som sin kanslisekreterare. När Palme och pojkarna flummade till
fick Thage G. återställa disciplinen.
När
hans elegante kansliråd och personlige vän Anders Ferm påpekade
att Olof är så begåvad att han klarar det mesta själv, till
exempel att egenhändigt skriva sina tal, så torde han ha syftat
på just det politiska och inte det praktiska.
Fast i en telefonväktarstudio under valrörelsen 1973 skröt
Palme efter avslutad sändning om sin goda sängbäddning, apropå
en kvinnosaksfråga (som inte släppts igenom slussen). Exercis i
sängbäddning hade han fått som ung kavallerist i det militära.
Men jag som skådat stöket i sovskrubben i hans dåvarande tjänsterum…låt
vara under valspurten, jag hade mina dubier. Men kanske blev Palme
ordentligare med tjänsteåren.
Blyg
och vaksam
Många
har sagt om Palme att han egentligen var ganska blyg, och det var
lätt att se att han kunde bli generad och bita sig i läppen när
han drabbades av alltför översvallande uppvaktning.
Han
kunde vara vaksam; misstänksam sade en del. Han höll ett
getöga på fotografer som ville åt hans fotarbete när han var
ute och talade.
När Palme talade om Sverige som ett bra land - ”Det finns inget
bättre land” – skavde han extra på insidorna av skorna. Jag
vet inte vad det betydde, men säkert betydde det något viktigt.
Han
ogillade att vi skulle visa i bild att han rökte vid den här
tiden. (Han slutade så småningom).
- Men du röker ju, invände jag
- Jo, det är sant att det tillhör verkligenheten. Men ändå.
När
han satt tillsammans med oss journalister och pratade ”off the
record”, utanför det officiella, kunde han vara nästan
chockerande öppenhjärtig och ibland nästan ovarsam med orden.
Han tycktes också i detta följa sin läromästare Tage Erlanders
princip i samvaron med mediemänniskor: De som skriver allt han fått
veta, han får heller ingenting höra.
I kretsen av sina närmaste medarbetare svor Palme lika osande som
Tage. Jag vågar påstå att kraftorden är ganska typiska inslag
i den socialdemokratiska ledarpofileringen. Kanske tror partiets
akademiskt utbildade ledare att det ska vara så i en arbetarrörelse?
Olof
Palme var överraskande känslig för kritik. Och han läste sina
kritiker i pressen.
Författaren Per Olov Enquists försmädlighet, att statsministern
måste ha tagit med sig kungatalet till Norrmalmstorg efter
dramats upplösning, där han talade om en ”nationell samling”
och avtackade polisen, förargade honom.
Moderatledaren Gösta Bohman blev den förste som fick sota för
Enquists elakhet. Agitatorn Palme kom i högform efteråt i den
stora debattmatchen mot Bohman i Scandinavium i Göteborg. Efteråt
recenserade Palme sina huvudmotståndare i valet:
- Bohman är verbalt begåvad, helt klart. Folkpartiledaren Hellén
är f ö r
verbalt välutrustad, det flyter för lätt.
Vad Palme ansåg om Torbjörn Fälldin som motståndare och talare
avslöjar han i dokumentärfilmen. Men efter visningen i TV ångrade
sig Palme. Han ringde upp mig och försökte förklara varför han
underskattat Fälldin. ”Fatalt!” hade hustrun Lisbet tyckt om
Olofs nedlåtande ton i filmen, avslöjade nu Palme.
Svår
att få kontakt med
Olof
Palme var ingalunda en person som man satte sig ned och snackade
med utan vidare. Jag förstod att också nära medarbetare kunde
ha svårt att nå personlig kontakt. Hans skarpa blick kunde göra
människor skraja.
Själv kördes jag på valnatten ut ur det allra heligaste
valvakerummet i ABF-huset i Stockholm när röstsiffrorna började
sjunka för socialdemokraterna. Det blev ju dött lopp till sist:
175 – 175.
- Det går taskigt, sa Palme och bad oss stänga av kameran när
vi försökte filma när han oroligt vankade av och an.
Dess värre gjorde vi honom till viljes, kanske av hygglighet inför
hans uppenbara vånda. Men samtidigt gick vi därmed miste om en
pusselbit till bilderna av hans personlighet.
Det
kändes ändå tryggt med en statsminister som både kunde fnissa,
bli förbannad och vara låg – och visa det helt öppet.
När flera av statsrådsberedningens medarbetare på hösten efter
valet 1973 lämnade sin hövding (som de kallade honom), kände
Palme sig lite övergiven. Sentimentalt lovade man varann att till
nästa val på nytt stå med laddade skrivdon och portföljerna
packade med argument på kanslihusets trappa.
I dag, snart 25 år efter hans död, är det orden Olof Palme använder om demokratin – och om hoten mot demokratin – som lyser klarast i minnet.
Palme ansåg alltså att det finaste i en demokrati är en valrörelse. Och om han måste välja mellan socialism och demokrati så valde han demokratin.
I denna film säger han visionärt, med syftning på Allendes död i Chilekuppen och dramat på Norrmalmstorg:
- Det här samhället är värt att försvara. Avskyn mot våldet måste vi alltid bära med oss.
Han fortsätter, nästan profetiskt:
- Våldet må triumfera på kort sikt. Men på lång sikt är dess situation hopplös.
Hörs det något sus i vissa filmsekvenser så är det framför allt historiens vingslag i detta uttalande.
Han stora insats blev också att vara en spjutspets för en unik och radikal jämlikhetspolitik med tyngdpunkt i jämställdhetsfrågor och reformprogram för kvinnor och barn.
För många i Sverige blev han ”våran Olof”, för många fler blev han det ute i världen.
Regi, produktion Jonas
Sima, för SVT (TV2) Dokumentär, 1973. 58 min, 16 mm färgfilm.
Foto Åke Åstrand.
Ljud Nils-Åke Lithner.
Klippning Per Carleson, Jonas Sima, Mixning Lars Heleander, Färgsättning Tommy Glad.
Medverkande: Olof Palme, Tage Erlander, Sten Andersson, Thorbjörn Fälldin, Gösta Bohman, Leif Gustafsson, Eva Segerström, Thage G. Peterson, Roland Svensson, Jan O Karlsson, Berit Rollén, Monica Nielsen, Kung Carl XV1 Gustaf, med flera.
Jonas
Sima
Skriv ut |