DVD-film
med box och cover 230 kr Inklusive expeditionsavgift.
Bonus: Scener ur Åsa-Nisse och Flottare med färg.
Köpa
film, klicka här?
|
|
Sagan
om Snoddas
och folksjälen
1981 dog Gösta Snoddas Nordgren, endast 54 år
gammal. Han blev kanske den största folkidolen i modern nöjeshistoria
Sverige, efter sitt succégenombrott i radioprogrammet
Karusellen 1952 – för drygt 50 år sedan.
Jonas Sima gjorde filmen om Snoddas, Jag var ung en gång för länge sen, 1991. Senare skrev han
boken Sagan
Snoddas, Sverige i oskuldens tid (Carlssons förlag,
1996).
Såväl filmen som boken har blivit en undersökning av den
svenska folksjälen.
Jag var ung en gång för länge sen
Av
Jonas Sima
Snoddas
föddes i Arbrå i Hälsingland den 30 december 1926, äldst
av sex halvsyskon. Han avled plötsligt den 18 februari
1981, 54 år gammal, när han spelade innebandy med
handikappade ungdomar på ett sjukhus i Vänersborg.
Hans pappa Kalle Nordgren var bland annat fiskhandlare och sålde
kondomer – kallades därför ”Gummi-Kalle”. Sonen hängde
ofta med i strömnmingsbilen och fick därför öknamnet
”Gummisnodden”. Senare förvandlades namnet till
”Snoddas” kort och gott.
När Gösta Snoddas Nordgren överraskande slog igenom i
radioprogrammet ”Karusellen” hos Lennart Hyland den 26
januari 1952, slog han samtidigt an en ton i den svenska
folksjälen.
Snoddas blev mycket snabbt, med hjälp av sin manager
Torsten Adenby, ett av de första massmediefenomen som
lanserats – och exploaterats - på närmast amerikansk vis
här i landet. Han blev masshysterins första objekt i
Sverige - och dess fånge. Han förtrollade sin publik, som
kom i tusentals och satte folkparksrekord som ännu står
sig – och han övergav inte sin publik när den åldrats.
Och han förlorade aldrig känslan för sitt hälsingska
ursprung.
Många
har senare velat se Snoddas succé som en sorts masspsykos
och kanske som en personlig tragedi. Andra hävdar med bestämdhet
att Snoddas inte påverkades ett dyft av framgångarna eller
förändrades av turbulensen och den plötsliga uppmärksamheten
kring sin enkla person.
När
jag arbetade på filmen om Snoddas kom jag snart att
uppfatta arbetet som en samtidig undersökning av den
svenska ”folksjälen”.
Vad
innebär begreppet folksjäl?
Jag
menar att sagan om Snoddas definitionsmässigt beskriver själva
begreppet. Snoddas sånger och hans sångstil kom att påminna
många människor som såg och hörde honom om en tid och en
livsstil som de börjat frukta skulle gå förlorad i den
moderna tid som de kände nu bröt in, präglad av den
amerikanska Coca Cola-kulturen som vällde in över våra gränser
när avspärrningarna efter andra världskriget hävdes.
Snoddas
uppfattades genast som en symbol för det genuina och äkta
– det helyllesvenska – som man ville hålla kvar och
bevara: detta ursvenska som inte får förspillas och kastas
bort. Snoddas framträdde med någonting välbekant och
tryggt: en blandning av folkvisa och gamla skillingtryck,
bondvals och folklig schlager. Sånger som man själv kunde
nynna eller sjunga med i. Det som estetiker av facket kallar
”bekantskapskvalitet”.
Att
hålla på Snoddas blev det samma som att hålla på det man
höll kärt, nämligen det ursprungligt svenska.
På
så sätt blev Snoddas en bärare av ett slags folkligt
kulturarv – den svenska folksjälen – precis som Harry
Brandelius, Edvard Persson och andra folkkära artister
vunnit popularitet hos folkdjupet före honom. Snoddas hade
lärt mycket av dessa folkidoler, särskilt av Brandelius
skivinspelningar.
Många
tycker fortfarande att Snoddas sjunger mycket vackert.
Musikkännare kan numera medge att han sjunger rent och
musikaliskt, trots att han hade en oskolad röst och inte
var så taktsäker. Han textade sin sånger mycket väl –
och han trodde på sina sånger och texter om flottare,
naturen och barndomshemmet. Sångerna hade en naturlig
anknytning till hans egen miljö.
Den store tenoren Jussi Björling lär en gång fått frågan
från en flinande reporter: ”Nå, vad tycker hovsångaren
om Snoddas?”
”Snoddas sjunger bra”, svarade Jussi.
Den ibland högbrynta ironi och parodi som kunde möta
Snoddas, framför allt i artistkretsar och bland
intellektuella i Stockholm, tror jag var ett vanligt uttryck
för den gängse antagonismen mellan stad och land, mellan
folkkultur och finkultur. Snoddas var ”töntig” i
storstaden och för den yngre, urbana publiken som diggade
jazzen och de nya amerikanska idolerna och idealen. På
landsorten blev Snoddas knappast betraktad som en ”tönt”;
tvärtom såg många med beundran på hans enkla rättframhet.
Han var en rak kille, en man av folket – precis som de som
gillade och hyllade honom.
Jag är inte säker på om man betraktade eller skattade
Snoddas som en stor artist – det är nog ingen relevant värdering
– utan man såg i honom en person som företrädde
publikens egen dröm om framgång, upphöjdhet och renhet.
Mot
sin vilja lyftes Snoddas upp ur folkdjupet för att bli mångas
hjälte och hopp om att det gamla, invanda och trygga skulle
få bevaras.
Därför blir berättelsen som Snoddas samtidigt en historia
om den svenska oskulden – om hur den hotas och riskerar
att förloras i den nyare tid som efter kriget bryter in och
snart, på 50-talet, ska rycka växande skaror människor från
landsbygden till städerna.
Där skulle de avflyttade och utlokaliserade leva ett annat
liv och hos många innebära att alltid längta efter det
som en gång varit och förlorats. Därför blev Snoddas
alltid ung en gång för länge sen…
Regi och produktion Jonas Sima. Producerad för SVT dokumentärredaktion Kanal 1, projektledare Björn Arvas, 1990-91. 60 min.
Foto Börje Gustavsson, Erik Eriksson, Ljud Stefan Wentzel, Jonas Sima, Klippning Birgitta Nordin, Videobearbetning Håkan Hjalmers, Lennart Pettersson, Lennart Blitzén, Mats Arborel, Mixning Bo Wargentin, Specialfilm Kenneth Jacobsson, Stillbilder SVT:s bildarkiv, Pressen Bild, m.fl.
Medverkande: Familjen Nordgren, Lennart Hyland, Torsten Adenby, Arne "Rosen" Quick, Karl-Erik Svensson, Lill-Erik Persson, Evald Sonefors, Karl-Erik Svensson, "Rotebergs-Raggaren" Stefan Daagarsson, "Lillen" Johansson, med flera.
Inspelad i Bollnäs, Ljusne, Stockholm.
|