GOD VÄN MED SKAPELSEN


Konstnären Gösta Bohm (1890-1981) klappar sitt kanske mest kända verk, glasmosaiken Havet och solen i Hudiksvalls gamla badhus. Bohm fick aldrig se filmporträttet om sig själv eftersom han avled innan filmen var klar, 1981.

Foto Jonas Sima  


Gösta Bohms målande hustru Marthe kom från Wien men bosatte sig med sin make i Hudiksvall i Hälsingland. Hon var en miniatyrmåleriets mästare. Här ett tidigt av porträtt av henne målat av Gösta Bohm.

DVD-film med box och cover 230 kr Inklusive expeditionsavgift. 
Bonus: Tant Brun, Glada Hudik.

Köpa film, klicka här? 

GOD VÄN MED SKAPELSEN
Porträtt på hälsingekonstnären Gösta Bohm

Gösta Bohm - 
God vän med Skapelsen

Jag hade vetat om konstnären Gösta Bohm hela min gymnasietid vid läroverket i Hudiksvall. Han var en känd och omsusad profil i staden, men inte kunde en skolgrabb utan vidare tilltala honom.
Faktum är att det är Gösta Bohm jag har att tacka för att jag fick kontakt med målarkonsten - som så många andra norrhälsingar.
En av de allra första konstutställningar jag över huvud taget såg var en samlingsutställning med Bohms bilder i Hälsinglands Museum i Hudiksvall, till vilken vi kommenderades av vår teckningslärare.
Det blev en avgörande upplevelse.

När jag blivit äldre och hunnit skaffa mig ett sommarviste vid hälsingekusten, bestämde jag mig en dag för att ta kontakt med Gösta Bohm. Det kändes som om den gamle konstnären suttit och väntat på en telefonsignal från en yngre och intresserad människa.
Mycket raskt blev vi vänner, ja, riktiga kompisar. Gösta hade då hunnit bli 86 år - och jag var hälften så gammal. Jag överdriver inte om jag påstår att vi under de somrar vi fick vara kamrater säkert ringde varandra en gång om dagen. Det var för all del mest Gösta som pratade, som den kreativa kulspruta han var.

Vi började resa runt i norrsocknarna och uppsöka några av hans offentliga utsmyckningar - som är många: mosaiken Barnen och universum i Gnarps centralskola, en monotyp i Forsa folkhögskola, altarmålningen "Jag lever, I skolen ock leva" i Hölicks fiskekapell, smide i Dahlströms Center och terrakottarelief i Västra skolan i Hudiksvall. 
Helt nära Gösta Bohms bostad och ateljé på Lilla Kyrkogatan i Hudik - som övertagits av hans konstnärliga dotter Solveig Bohm-Dahlberg - har han ritat staketet och portarna till församlingsgården och smyckat den ekumeniska trädgården med lyktan Nathans orkidé i St Jacobsgården. Sakristian i kyrkan har han försett med en mosaik.
Fantastisk är Göstas alfresco-målning med Kristusmotivet "Jag är vinträdet, I ären grenarna" i gravkapellet vid Forsa kyrka. Ett för de flesta tyvärr ganska okänt och osett mästerverk!

Gösta Bohm var en religiös visionär som stod teosofin nära med dess mystiska helhetssyn på universum. Hans utvecklingsväg är tydlig och spännande att följa mot det existentiella måleri, där Skapelsen, Mysteriet, Kristus och Kosmos utgör huvudsymbolerna. 

Mest känt av Gösta Bohms offentliga konstverk är mosaiken "Havet-solen", 1954-60, ett verkligt storverk uppfört i trapphallen i Hudiksvalls gamla idrottshall och badhus. Konstnären beskriver själv mosaiken som en rapsodi där de två väldiga elementen, Havet och solen, är livets skapare i såväl i sagan som i myten och verkligheten.
Den väldiga mosaiken har en ljus grundton men är dramatiskt och dekorativt sammansatt av mytologiska skärvor och associationer från antiken fram till moderna utforskare som Picard och poeter som Harry Martinson.

Gösta ville gärna att jag skulle dokumentera hans livsverk med en film: "Jag betalar kostnaderna", lovade han utan prut. Jag förstod att han inte så noga visste vad en filmproduktion kostar. Jag avböjde hans hjälp men började på eget bevåg, och med kollegialt stöd av hälsingefilmaren Erik Eriksson, att spela in scener och intervjuer med Gösta. Småningom fick vi ett projektbidrag av Hudiksvalls kommun och slutligen ett kontrakt med SVT i Sundsvall.

Filmen är 34 minuter lång och kom att bli ett ofullbordat porträtt av Gösta Bohm med titeln God vän med Skapelsen. När vi filmade sekvensen med Gösta och "Havet-solen" var Gösta 89 år och ganska trött efter vår förrättning tidigare på dagen i Hölick på Hornslandet. Men han ville absolut att vi skulle föreviga hans älskade mosaik; det var ju för detta han laddat hela morgonen.

Gösta hade fått en ögonsjukdom och var i praktiken nästan blind. Han kan knappt se mosaiken, i stället känner han på väggen med sina känsliga händer samtidigt som han berättar. Fyra år tog arbetet att skapa visionen av havet och dess invånare, 225 000 glasbitar har han hållit i sin hand och format till denna oerhört skiftande mytologiska värld, med Neptunus (Poseidon) och hustrun Amfitrite, som härskare över havet och dess invånare.

Gösta kom att använda alla möjliga sorters glasbitar för sitt kraftprov, flaskbottnar, tallriksbitar och smycken som han fick i gåva av stadens damer. Mosaiken fyller 48 kvm och är en storslagen sevärdhet, som kommunen funderar att flytta på, kanske till förvaltningshuset Guldsmeden, eftersom det finns planer att bygga en ny idrottshall och badhus.

När filmen sänds i TV våren 1981 är Gösta Bohm redan död. Han går ur tiden en månad tidigare, 90 år gammal. I slutscenen ringer en fiskare i Hölick i kapellklockan. På andra sidan Hudiksvallsfjärden ligger Kråkön där han sommarbodde i många år med familjen i en egen stuga. En lotskutter brummar in mot fiskehamnen. Här finns en del av Göstas universum.

Gösta Bohm var en mångkunnig konstnär, ständigt i rörelse - konstnären är således blott en tangent i allt detta härliga som är livet!
Han är poet och ger ut diktsamlingar, och han är oavbrutet verksam i en rad tekniker och konststilar i Hudiksvall under sju decennier. Hans verk är alltså många, liksom hans "perioder", men han fick också ett långt liv.
In i det sista var han en ivrig konstnär som ständigt hungrade efter nya motiv, idéer och kontakter.
-Har man fått gnistan måste man vårda den, sa alltid Gösta. Hans motto var: "Man måste göra någonting av sitt liv medan man ännu har det i sin hand!"

En gång berättade han för mig om sin mormor som levde på 1700-talet. Tanken svindlar när man sitter och samtalar med en människa som har livstrådar som går över tre sekler.

Jag ser konstnären Gösta Bohm som en visionär, mystiker och poet - men med fötterna på Hälsingejorden. I sin konst, i dag orättvist bortglömd i övriga landet, associerar han ständigt till sitt arbete och sitt eget liv.
Att Gösta Bohm inte lät sig nedslås av att han ställts "off side" av det svenska konstetablissemanget såsom lokalt verksam konstnär, förklaras av att han såg det vara "en mission" att stanna hos sina rötter, i synnerhet då hans hembygd länge varit fattigt på modern konst.

Han förblev sin hemstad Hudiksvall trogen. Också för detta skall han äras!

Jonas Sima

VÄGVISNING:
Gösta Bohms berömda mosaik hittar du i trapphallen i Hudiksvalls gamla idrottshall och badhus nära Salutorget i stadens centrum. På torget finns parkeringsplatser. Turistbyrån och kommunen kan informera om hallens öppettider, tel 0650-19000. Eller så åk dit och chansa på att badhuset är öppet!
På Hälsinglands Museum i Hudiksvalls centrum finns en permanent samling med verk av Gösta Bohm. Efter beställning hos Solveig Bohm-Dahlberg kan man få besöka konstnärens ateljé och trädgård på Lilla Kyrkogatan intill kyrkan i Hudik, 
tel. 0650-31443.

Du kan läsa mer om konstnären i Claes-Göran Forsbergs En bok om Gösta Bohm, förlag Hälsinglands Museum, Hudiksvall.

Skriv ut