Putte
à la Clarinette
En
världsmästare på klarinett
Putte Wickman är sedan ett bra tag världsmästaren
på jazzklarinett! Åtminstone anser jag det.
Detta var en av anledningarna till att jag 1989-1990 spelade in
ett timmeslångt filmporträtt på Putte för SVT.
Putte hör till de allra främsta klarinettgubbarna i
jazzhistorien: Bunny Bigarde, Benny Goodman, Artie Shaw, Tony
Scott, Buddy De Franco, Eddie Daniels…
Jag anser att Putte är en av de bästa solisterna på det svåra
instrumentet, ja, en av de främsta virtuoserna på klarinett.
Han spelar jazz, klassiskt, folkvisa, kyrkomusik. Han kan ju
allt!
Märkligt nog, menar jag, finns tre svenskar med bland de
jazzhistoriska klarinettgiganterna. Förutom Putte är det
legenden Åke ”Stan” Hasselgård och Arne Domnérus.
Putte Wickman skall i september i år (2002) fylla 78 år –
obegripligt för de flesta. Och han tycks aldrig ha varit så
bra som nu!
Puttes virtuositet på sitt instrument,
hans teknik, personliga tonbildning, musikaliska fantasi och
harmoniska djärvhet har gjort honom till den ”världsmästare
på jazzklarinett” som är hans status i dag.
En intensiv skivutgivning – inte minst
under senare år – har övertygat såväl spisare som kritiker
och kolleger om att Putte aldrig varit vassare som klarinettist.
Han är ännu oavbrutet och oförtröttligt verksam och visar
sin bredd som musikant på talrika konsertturnéer i hela
Norden, på jazzscener, i kyrkor och andra seriösa framträdanden
med olika klassiska orkestrar och konstellationer. I filmen
spelar han t ex med Uppsala kammarsolister med violinsolisten
Nils Erik Sparf.
Han lirar lika gärna på jazzpuben Stampen i Gamla stan med
pianisten Claes Crona och gamla gänget som han gästspelar som
solist i storband eller hos symfoniker.
Berömd sextett på Nalen
Putte Wickman är född i Dalarna – jämte
Hälsingland det ledande spelmanslandskapet. Han valdes redan
1945 i en svensk kritikeromröstning till den främste på sitt
instrument. Snart kom han att spela med den tidens kända
orkesterledare: Hasse Kahn, Arthur Österwall, Charlie Norman,
Simon Brehm. 1948 startade han sin egen snart berömda sextett
med pianisten Reinhold Svensson som arrangör. 1949 deltog han i
den legendariska svenska elitorkestern på jazzfestivalen i
Paris, som i ett slag gjorde Sverige känt som ett framstående
jazzland. Putte kom också att spela mycket på Nalen,
jazzmusikens Mecka på 40- och 50-talet, ryktbart i hela jazzvärlden.
Putte Wickmans sextett var i olika sättningar
ett vinnande lag som spelat in många plattor.
På 60-talet ledde Putte sina ”Ögonstenar”
och ett storband på ett eget danspalats vid Hornstull i
Stockholm, ”Puttes” kallat kort och gott. Detta var en
kommersiell övergångstid i hans karriär som han i dag inte
vill orda mycket om.
Putte fortsatte dock att spela jazz, ofta
på turnéer ute i Europa. Han har också besökt USA många gånger
och spelat och jammat med ett flertal berömda jazzstjärnor:
Roy Eldridge, Anita O´Day, Stan Getz, Lee Konitz, Toots
Thielmans, Dexter Gordon, Benny Bailey, Johnny Griffin, Ben
Webster, Coleman Hawkins, Bill Evans, John Lewis, och många
andra. På Nalen spelade han med självaste Charlie Parker när
”Bird” var på ett omsusat besök i Sverige.
På 70-talet började han konsertera i kyrkor med pianisten Leif
Asp, fiolvirtuosen Svend Asmussen – senare med pianisterna
Lars Roos och Ivan Renliden. Många människors besök i
”templet” är förknippat med en Wickman-konsert.
På 80-talet fortsatte han med sina
kyrkokonserter och som gästsolist i s k klassiska sammanhang.
Men den seriöse Putte Wickman har aldrig ersatt jazzmusikanten.
”Jag är framför allt jazzmusiker”, betonar han.
Under 80-talet började han också bli mer eller mindre en
seriefigur i olika underhållningsprogram i televisionen. Han
har till och med uppträtt i ”Lekande lätt” och lagat mat i
ett köksprogram!
Känslig sökare bakom jargong och raljans
Musikdokumentären Putte
à la Clarinette speglar det mesta av allt detta i hans
personlighet och rika musikaliska utrustning. Filmen ger bilder
av en hårt arbetande musikant, som alltid övar och hela tiden
vill utveckla sitt tonspråk och som ständigt sträcker sig
efter nya utmaningar, gärna ihop med mycket yngre
medmusikanter.
Bakom den lustiga jargongen och den borgligt eleganta fasaden
finns en känslig sökare som inte vill slå sig till ro med
vunna triumfer. Han funderar ofta på nya plattor med nya
intressanta klanger, arrangemang och sättningar. Senast hörde
jag honom tala om en soloplatta med symfoniorkester och syntar!
Putte har alltid var ”modernt” och
”internationellt” lagd. Ändå är han så svensk att han ännu
vårdar sin barndoms Borlängedialekt – och har till och med
flyttat från Stockholm till en herrgård i Grycksbo i sitt
hemlandskap
Hans sedan länge främste konkurrent på jazzklarinett, Buddy
De Franco, anser att Putte är den bästa klarinettist han hört
– ”er nationella skatt!” - och deras dueller på scenen är
alltid ”giganternas kamp”.
Se och lyssna på filmen Klarinettkungar!
Filmen om Putte Wickman är mitt
musikerporträtt på en världsstjärna som har rötter såväl
i amerikansk blues som i svensk tradition. I Puttes fall en
ovanligt lyckad kombination, tycker jag.
JONAS SIMA
I filmen
medverkar förutom Putte Wickman, och hans hustru Sylvia, Buddy De
Franco, Svend Asmussen, Roger Kellaway, Red Mitchell, Ivan Renliden,
Lars Roos, Kjerstin Dellert, Egil Johansen, Gösta Rundquist, Monica
Zetterlund, Sture Åkerberg, Nils Erik Sparf och konstnären Peter
Dahl.
Regi, klippning, produktion Jonas Sima. Producerad för SVT Göteborg, 1990. 59 min.
Foto Börje Gustavsson, 16 mm färgfilm.
Ljud (stereo) Stefan Wentzel, Ragnar Samuelsson, Mixning Lars Heleander, Ljussättning Peter Retzlaff, SR filmlabb.
Inspelad i Dalarna och Stockholm. Världspremiär på Göteborg Film Festival 1991.
...................................................................................................
Putte
Wickman
klarinettist
Putte Wickman, född 1924, i Borlänge, Dalarna, Sverige.
Putte
gick ur tiden 14 februari 2006 i Grycksbo. Han blev 81 år.
·
Putte
Wickman debuterade som klarinettist med Andys orkester i Borlänge.
Vann solistpris med Andys i en orkestertävling för amatörband i
Konserthuset i Stockholm 1943.
·
Han
inledde musikantkarriären som yrkesmusiker 1944, på dans- och
jazzpalatset Nalen, Stockholm,
i Arthur Österwalls orkester. Snart kom han att spela med
flera av tidens kända orkesterledare: Hasse Kahn, Charlie Norman,
Simon Brehm.
·
Redan
1945 valdes han i en kritikeromröstning till den främste på
sitt instrument.
·
1948
bildade Wickman sin första sextett med pianisten Reinhold
Svensson som arrangör. Sextetten var verksam till 1955 och
spelade moderniserad swing med inspiration från både George
Shearing och Lennie Tristano. Orkestern, som de sista åren förändrades
med ytterligare blåsinstrumentalister, betraktas som stilbildande
och en klassisk konstellation i svensk jazzhistoria.
·
1949
deltog Wickman i den svenska elitorkester, ”Parisorkestern”,
som blev mycket uppmärksammad vid en internationell jazzfestival
i den franska huvudstaden.
·
På
Nalen, den svenska jazzmusikens centrum, spelade Wickman med egen
orkester under 11 år.
·
1959
blev han inbjuden till USA för inspelningar och erbjöds att
bilda ett band med amerikanska musiker. Wickman avböjde dock. Men
han har under åren gjort ett flertal konsertframträdanden i
Amerika. Han har spelat med många av de internationella jazzstjärnorna
såväl i USA som i Europa och i Sverige: John Lewis, Stan Getz,
Charlie Parker, Lee Konitz, Anita O´Day, Toots Thielemans, Dexter
Gordon, Tony Scott, Benny Bailey, Roger Kalleway m. fl.
·
1961
bildade Wickman ett storband med många jazzmusiker, ”Ögonstenarna”,
som spelade dansmusik, bland annat på hans egen danssalong
”Putte” på Söder i Stockholm, till 1968.
·
I
början på 70-talet började Wickman att konsertera i svenska
kyrkor i samarbete med pianisten Leif Asp (sedermera Lars Roos och
Ivan Renliden) och violinisten Svend Asmussen. En verksamhet som
han ännu ägnar sig åt, särskilt under sommarmånaderna.
·
Jazzmusikern
Putte Wickman har länge också framträtt som klassisk
klarinettist i samarbete med flera svenska symfoniorkestrar,
Freskkvartetten och Uppsala Chamber Soloists. Han har på skiva
bl.a. spelat in Mozarts klarinettkvintett.
·
Wickmans
jazzinspelningar fyller en omfattande diskografi. Han har på
senare år gjort drygt ett 20-tal produktioner i eget namn på cd.
Senaste utgåvan är cd-skivan ”The Champs” med
klarinettkollegan Buddy De Franco och Claes Crona trio (Gazell
Records 1999).
·
Putte
Wickman har deltagit i flera filmer och många TV-program, inte
minst som underhållare. 1990 gjordes en längre TV-film om honom,
ett porträtt kallat ”Putte Wickman à la Clarinette”. Hösten
2000 visar Sveriges Television konsertfilmen ”Klarinettkungar”
där Wickman duellerar med kollegan
Buddy De Franco.
·
Den
moderne svenske tonsättaren Sven David Sandström har tillägnat
Wickman en klarinettkonset, som han själv uruppfört med Göteborgs
symfoniorkester.
·
Putte
Wickman gjorde under 1997-99 uppmärksammade konsertturnéer
tillsammans med den amerikanska jazzklarinettisten Buddy De Franco
och Claes Crona trio i Sverige och på kontinenten.
·
I
april 2001 upprepades det framgångsrika konceptet, men denna gång
var Wickmans motspelare den högt rankade amerikanske
klarinettisten Eddie Daniels. En cd är under utgivning från
deras musikdueller i Sverige.
·
Ett
liknande arrangemang, men nu med
t r e klarinettister
och Claes Crona trio, sammanförde i höstas Putte Wickman med
amerikanska kollegan Ken Peplowski och tyske Rolf Kühn på en
Sverigeturné.
·
Under
år 2000-01 har Wickman samarbetat i en musikshow med den
legendariska svenska artisten, kompositören, textförfattaren och
”Knäppupparen” Povel Ramel. Wickman deltog i juni 2000 i USA
i den största manifestationen någonsin för svensk jazzmusik
utomlands, med bl a konserter i Carnegie Hall i New York och i
Washington.
·
Wickman
har fått flera offentliga utmärkelser, t ex Konungens
hedersmedalj Illis Quorum av åttonde storleken, 1994, danska
Carlsbergs stora jazzpris och 1998 franska Django d´Or, vilket
renderar honom titeln Master of Jazz. I samband med priset gjorde
Wickman en cd ihop med gitarristerna Babik Reinhardt och Ulf
Wakenius (Gazell Records 1999).
·
I
maj 2002 besökte Putte Wickman för första gången Japan och
besegrade under en omfattande turné den begeistrade jazzpubliken
med sitt klarinettspel. Under sommaren framträdde han bland annat med Ken Peplowski på Stockholm
jazzfestival.
·
Bland
musikkritiker och jazzinitierade betraktas Putte Wickman i dag som
den
kanske främste instrumentalisten på sitt instrument, en av de
stora jazzsolisterna jämte
klarinettister som Benny Goodman, Artie Shaw, Stan
Hasselgard, Buddy De Franco, Tony Scott, Eddie Daniels och
Ken Peplowski. Och han är
still swinging strong vid över 80 års ålder!
|