Putte à la Clarinette

Putte Wickman under en jazzkonsert i Länsmuséet i Gävle 1990. I bakgrunden basisten Sture Åkerberg. Konserten filmades för A la Clarinette.

Foto Jonas Sima

Teckning av Peter Dahl


Svend Asmussen och Putte Wickman har spelat en hel del kyrkokonserter tillsammans, här repeterar de i Slottskyrkan i Stockholm 1990.

Foto Jonas Sima

DVD-film med bonus och cover 230 kr
Bonus: Putte på Stampen, 1991
Inklusive expeditionsavgifter. 
  Köpa film, klicka här? 

Putte à la Clarinette
En världsmästare på klarinett 

Putte Wickman är sedan ett bra tag världsmästaren på jazzklarinett! Åtminstone anser jag det. 
Detta var en av anledningarna till att jag 1989-1990 spelade in ett timmeslångt filmporträtt på Putte för SVT.
Putte hör till de allra främsta klarinettgubbarna i jazzhistorien: Bunny Bigarde, Benny Goodman, Artie Shaw, Tony Scott, Buddy De Franco, Eddie Daniels…
Jag anser att Putte är en av de bästa solisterna på det svåra instrumentet, ja, en av de främsta virtuoserna på klarinett. Han spelar jazz, klassiskt, folkvisa, kyrkomusik. Han kan ju allt!
Märkligt nog, menar jag, finns tre svenskar med bland de jazzhistoriska klarinettgiganterna. Förutom Putte är det legenden Åke ”Stan” Hasselgård och Arne Domnérus.
Putte Wickman skall i september i år (2002) fylla 78 år – obegripligt för de flesta. Och han tycks aldrig ha varit så bra som nu!

Puttes virtuositet på sitt instrument, hans teknik, personliga tonbildning, musikaliska fantasi och harmoniska djärvhet har gjort honom till den ”världsmästare på jazzklarinett” som är hans status i dag.  

En intensiv skivutgivning – inte minst under senare år – har övertygat såväl spisare som kritiker och kolleger om att Putte aldrig varit vassare som klarinettist.
Han är ännu oavbrutet och oförtröttligt verksam och visar sin bredd som musikant på talrika konsertturnéer i hela Norden, på jazzscener, i kyrkor och andra seriösa framträdanden med olika klassiska orkestrar och konstellationer. I filmen spelar han t ex med Uppsala kammarsolister med violinsolisten Nils Erik Sparf.
Han lirar lika gärna på jazzpuben Stampen i Gamla stan med pianisten Claes Crona och gamla gänget som han gästspelar som solist i storband eller hos symfoniker.
 

Berömd sextett på Nalen

Putte Wickman är född i Dalarna – jämte Hälsingland det ledande spelmanslandskapet. Han valdes redan 1945 i en svensk kritikeromröstning till den främste på sitt instrument. Snart kom han att spela med den tidens kända orkesterledare: Hasse Kahn, Arthur Österwall, Charlie Norman, Simon Brehm. 1948 startade han sin egen snart berömda sextett med pianisten Reinhold Svensson som arrangör. 1949 deltog han i den legendariska svenska elitorkestern på jazzfestivalen i Paris, som i ett slag gjorde Sverige känt som ett framstående jazzland. Putte kom också att spela mycket på Nalen, jazzmusikens Mecka på 40- och 50-talet, ryktbart i hela jazzvärlden.

Putte Wickmans sextett var i olika sättningar ett vinnande lag som spelat in många plattor. 

På 60-talet ledde Putte sina ”Ögonstenar” och ett storband på ett eget danspalats vid Hornstull i Stockholm, ”Puttes” kallat kort och gott. Detta var en kommersiell övergångstid i hans karriär som han i dag inte vill orda mycket om. 

Putte fortsatte dock att spela jazz, ofta på turnéer ute i Europa. Han har också besökt USA många gånger och spelat och jammat med ett flertal berömda jazzstjärnor: Roy Eldridge, Anita O´Day, Stan Getz, Lee Konitz, Toots Thielmans, Dexter Gordon, Benny Bailey, Johnny Griffin, Ben Webster, Coleman Hawkins, Bill Evans, John Lewis, och många andra. På Nalen spelade han med självaste Charlie Parker när ”Bird” var på ett omsusat besök i Sverige.
På 70-talet började han konsertera i kyrkor med pianisten Leif Asp, fiolvirtuosen Svend Asmussen – senare med pianisterna Lars Roos och Ivan Renliden. Många människors besök i ”templet” är förknippat med en Wickman-konsert.

På 80-talet fortsatte han med sina kyrkokonserter och som gästsolist i s k klassiska sammanhang. Men den seriöse Putte Wickman har aldrig ersatt jazzmusikanten. ”Jag är framför allt jazzmusiker”, betonar han.
Under 80-talet började han också bli mer eller mindre en seriefigur i olika underhållningsprogram i televisionen. Han har till och med uppträtt i ”Lekande lätt” och lagat mat i ett köksprogram!

  Känslig sökare bakom jargong och raljans

Musikdokumentären Putte à la Clarinette speglar det mesta av allt detta i hans personlighet och rika musikaliska utrustning. Filmen ger bilder av en hårt arbetande musikant, som alltid övar och hela tiden vill utveckla sitt tonspråk och som ständigt sträcker sig efter nya utmaningar, gärna ihop med mycket yngre medmusikanter.
Bakom den lustiga jargongen och den borgligt eleganta fasaden finns en känslig sökare som inte vill slå sig till ro med vunna triumfer. Han funderar ofta på nya plattor med nya intressanta klanger, arrangemang och sättningar. Senast hörde jag honom tala om en soloplatta med symfoniorkester och syntar!

Putte har alltid var ”modernt” och ”internationellt” lagd. Ändå är han så svensk att han ännu vårdar sin barndoms Borlängedialekt – och har till och med flyttat från Stockholm till en herrgård i Grycksbo i sitt hemlandskap 
Hans sedan länge främste konkurrent på jazzklarinett, Buddy De Franco, anser att Putte är den bästa klarinettist han hört – ”er nationella skatt!” - och deras dueller på scenen är alltid ”giganternas kamp”. 
Se och lyssna på filmen Klarinettkungar!

Filmen om Putte Wickman är mitt musikerporträtt på en världsstjärna som har rötter såväl i amerikansk blues som i svensk tradition. I Puttes fall en ovanligt lyckad kombination, tycker jag.

JONAS SIMA

I filmen medverkar förutom Putte Wickman, och hans hustru Sylvia, Buddy De Franco, Svend Asmussen, Roger Kellaway, Red Mitchell, Ivan Renliden, Lars Roos, Kjerstin Dellert, Egil Johansen, Gösta Rundquist, Monica Zetterlund, Sture Åkerberg, Nils Erik Sparf och konstnären Peter Dahl.

Regi, klippning, produktion Jonas Sima. Producerad för SVT Göteborg, 1990. 59 min.
Foto Börje Gustavsson, 16 mm färgfilm.
Ljud (stereo) Stefan Wentzel, Ragnar Samuelsson, Mixning Lars Heleander, Ljussättning Peter Retzlaff, SR filmlabb. 

Inspelad i Dalarna och Stockholm. Världspremiär på Göteborg Film Festival 1991.


...................................................................................................
Putte Wickman

klarinettist  

Putte Wickman, född 1924, i Borlänge, Dalarna, Sverige.  

Putte gick ur tiden 14 februari 2006 i Grycksbo. Han blev 81 år.

·          Putte Wickman debuterade som klarinettist med Andys orkester i Borlänge. Vann solistpris med Andys i en orkestertävling för amatörband i Konserthuset i Stockholm 1943.

·          Han inledde musikantkarriären som yrkesmusiker 1944, på dans- och jazzpalatset Nalen, Stockholm,  i Arthur Österwalls orkester. Snart kom han att spela med flera av tidens kända orkesterledare: Hasse Kahn, Charlie Norman, Simon Brehm.

·          Redan 1945 valdes han i en kritikeromröstning till den främste på sitt instrument.

·          1948 bildade Wickman sin första sextett med pianisten Reinhold Svensson som arrangör. Sextetten var verksam till 1955 och spelade moderniserad swing med inspiration från både George Shearing och Lennie Tristano. Orkestern, som de sista åren förändrades med ytterligare blåsinstrumentalister, betraktas som stilbildande och en klassisk konstellation i svensk jazzhistoria.

·          1949 deltog Wickman i den svenska elitorkester, ”Parisorkestern”, som blev mycket uppmärksammad vid en internationell jazzfestival i den franska huvudstaden.

·          På Nalen, den svenska jazzmusikens centrum, spelade Wickman med egen orkester under 11 år.

·          1959 blev han inbjuden till USA för inspelningar och erbjöds att bilda ett band med amerikanska musiker. Wickman avböjde dock. Men han har under åren gjort ett flertal konsertframträdanden i Amerika. Han har spelat med många av de internationella jazzstjärnorna såväl i USA som i Europa och i Sverige: John Lewis, Stan Getz, Charlie Parker, Lee Konitz, Anita O´Day, Toots Thielemans, Dexter Gordon, Tony Scott, Benny Bailey, Roger Kalleway m. fl.

·          1961 bildade Wickman ett storband med många jazzmusiker, ”Ögonstenarna”, som spelade dansmusik, bland annat på hans egen danssalong ”Putte” på Söder i Stockholm, till 1968.  

·          I början på 70-talet började Wickman att konsertera i svenska kyrkor i samarbete med pianisten Leif Asp (sedermera Lars Roos och Ivan Renliden) och violinisten Svend Asmussen. En verksamhet som han ännu ägnar sig åt, särskilt under sommarmånaderna.

·          Jazzmusikern Putte Wickman har länge också framträtt som klassisk klarinettist i samarbete med flera svenska symfoniorkestrar, Freskkvartetten och Uppsala Chamber Soloists. Han har på skiva bl.a. spelat in Mozarts klarinettkvintett.

·          Wickmans jazzinspelningar fyller en omfattande diskografi. Han har på senare år gjort drygt ett 20-tal produktioner i eget namn på cd. Senaste utgåvan är cd-skivan ”The Champs” med klarinettkollegan Buddy De Franco och Claes Crona trio (Gazell Records 1999).

·          Putte Wickman har deltagit i flera filmer och många TV-program, inte minst som underhållare. 1990 gjordes en längre TV-film om honom, ett porträtt kallat ”Putte Wickman à la Clarinette”. Hösten 2000 visar Sveriges Television konsertfilmen ”Klarinettkungar” där Wickman duellerar med  kollegan Buddy De Franco.

·          Den moderne svenske tonsättaren Sven David Sandström har tillägnat Wickman en klarinettkonset, som han själv uruppfört med Göteborgs symfoniorkester.

·          Putte Wickman gjorde under 1997-99 uppmärksammade konsertturnéer tillsammans med den amerikanska jazzklarinettisten Buddy De Franco och Claes Crona trio i Sverige och på kontinenten.

·          I april 2001 upprepades det framgångsrika konceptet, men denna gång var Wickmans motspelare den högt rankade amerikanske klarinettisten Eddie Daniels. En cd är under utgivning från deras musikdueller i Sverige.

·          Ett liknande arrangemang, men nu med  t r e  klarinettister och Claes Crona trio, sammanförde i höstas Putte Wickman med amerikanska kollegan Ken Peplowski och tyske Rolf Kühn på en Sverigeturné.

·          Under år 2000-01 har Wickman samarbetat i en musikshow med den legendariska svenska artisten, kompositören, textförfattaren och ”Knäppupparen” Povel Ramel. Wickman deltog i juni 2000 i USA i den största manifestationen någonsin för svensk jazzmusik utomlands, med bl a konserter i Carnegie Hall i New York och i Washington.

·          Wickman har fått flera offentliga utmärkelser, t ex Konungens hedersmedalj Illis Quorum av åttonde storleken, 1994, danska Carlsbergs stora jazzpris och 1998 franska Django d´Or, vilket renderar honom titeln Master of Jazz. I samband med priset gjorde Wickman en cd ihop med gitarristerna Babik Reinhardt och Ulf Wakenius (Gazell Records 1999).

·          I maj 2002 besökte Putte Wickman för första gången Japan och besegrade under en omfattande turné den begeistrade jazzpubliken med sitt klarinettspel. Under sommaren framträdde han bland annat med Ken Peplowski på Stockholm jazzfestival.  

·          Bland musikkritiker och jazzinitierade betraktas Putte Wickman i dag som den kanske främste instrumentalisten på sitt instrument, en av de stora jazzsolisterna jämte klarinettister som Benny Goodman, Artie Shaw, Stan Hasselgard, Buddy De Franco, Tony Scott, Eddie Daniels och Ken Peplowski. Och han är still swinging strong vid över 80 års ålder!
    

Skriv ut