PIPMÄSTER


Pipmäster Walter Ramsby, nu 80 år, har lindat fast klarinettröret med björntråd (”känns tryggare så”) och blåser här på sin spelpipa liv i en 
polska han komponerat till kamraterna och främjarna i Hälsinge Akademi.


På Digerkölen i nordvästra Hälsingland hittar Walter Ramsby virket till sina spelpior. Det ska vara tätvuxen och månghundraårig gran i den kvarvarande urskogen. Här provar Pipmäster en vallåt som ekar över hela Skrälldalen i de stora Färilaskogarna.

Foto Jonas Sima

DVD-film med box och cover 230 kr Inklusive expeditionsavgifter. 
Bonus: På tur med Tor.
 
Köpa film, klicka här?
 

INGEN DELSBOSTÄMMA UTAN PIPMÄSTER

- De flesta har åkt på en blåsning av mej, skämtar Walter Ramsby, välkänd  i spelmansriket som ”Pipmäster”. Han blev riksspelman på klarinett 1965 (läromästare Erik Nilsson i Mattmar), men det är som pipblåsare han blivit legend inom svenska folkmusiken.
I Hälsingland har han i många år blåst in högtider, fester och spelmansstämmor -  den i Delsbo sedan 1969. Fredagen före Delsbostämman står han alltid med långluren av björknäver på Avholmsberget, med vidunderlig utsikt över Dellensjöarna, och stöter sina ekande fanfarer över den fagra bygden. När jag nyligen träffar honom har han välsignat en nybyggd väg med sin näverlur!
Men musikerkarriären inledde han som trumslagarpojke.
- Det är därför jag blivit så rytmisk, tror Walter som tyckt om att spela till dans.
Han växte upp i Ala-Ljusne där Ljusnan rinner ut i Bottenhavet. Efter de sju åren i folkskolan väntade brädgården på hans unga arbetskraft. Pappa Julius spelade folkmusik på fiol och klarinett och tyckte inte lille Walter passade som stabbläggare. Sonens håg stod till musiken, märkte föräldrarna. När han var 15 antogs han som musikelev vid Göta artilleriregemente i Göteborg. Där fick pojken lära sig hut, trummor, klarinett och saxofon.
I 30 år stannade Walter Ramsby i Götet. Han fick musikfanjunkares grad och slet som frilansmusiker på fritiden. Han spelade på Liseberg med Erik Jonssons orkester och med Trädgårdsföreningens parkorkester. Han lirade swing som inhoppare i Malte Johnsons band. I radio framträdde han med egen ensemble i programmet ”Musik under arbetet”. 
Han satt i orkesterdiket när Povel Ramel hade premiär 1952 på sin första Knäpp Upp. Han spelade till flera Karl Gerhard-revyer.
Som ständig vikarie i Göteborgs symfoniorkester såg han berömda dirigenter komma och gå: Dobrowen, Comissiona, Albert Wolff.
- Sixten Ehrling ville alltid ha med mej som saxofonist, minns Walter.
Inte nog med detta. Han öppnade antikvitetshandel på Vasaplatsen och lärde sig zinka ihop kinaporslin – sysslan tog han över från en faster. Men folkmusiken då? 
- Folkmusiken har jag ju i blodet, säger Walter. 
Han träffade en fiolspelare från Härjedalen och bildade ett kapell. Snart hade han också skaffat svarv och börjat göra spelpipor. Han blev intresserad av lurar och kohorn och uppmuntrades av professor Jan Lingh på universitetet att  läsa musikvetenskap: ”Sådana som du ska gå här och propagera för folkmusik!”
Han mötte Erik Sahlström, nyckelharpans mästare, som blev hans husgud. Den händige Walter tog efter och byggde egna harpor.
Med åren kände han allt starkare locklåtarna från hembygdens blå åsar. Spelmannen Björn Ståbi tipsade om en gård i byn Veckebo i Ljusdals kommun. 1970 flyttade han från Göteborg hem till Hälsingland och blev ”spelpipornas Stradivarius” och porträtterad i TV av mig som ”Pipmäster”. Kring Digerkölsvallen hämtar han flerhundraårigt och tätvuxet granvirke han behöver till de behändiga instrumenten, som kan ljuda flera fjärdingsväg över skog och myr. De bästa piporna signerar han med brännjärnet. 
Kring Hörrgårn i Korskrogen spelade han 1972 in sin enda egna skiva, ute i fria naturen, där ljudtekniker Gert Palmcrantz registrerade fågelkvitter, insektsurr och trädsus ihop med Walters toner fyllda med vemods längtan. En poetisk LP-platta och redan en klassisker.
- Det ska bara finnas en enda inspelning efter mej, betonar Walter bestämt. Fast i Sonets nya förnämliga folkmusikserie på cd finns Walters rara platta återutgiven som nr 12.
Efter en musiklärargärning i Hudiksvall bor Walter numera i slocknade sågverksorten ”Stocka-by-the-Sea”, som han säger, vid norra hälsingekusten. Här leder han och arrangerar för Ströms Bruksorkester, som entusiastiskt konserterar i socknarna.
- Fortfarande är ”ambisen” ganska bra, försäkrar Walter Ramsby. Än kan pipgubben

Jonas Sima

Skriv ut