VILJA
GÅ VIDARE
En film om OLOF PALME och hans idévärld
Olof Palme (1927-1986)
var en inspirerande politiker. Hans person och engagemang lämnade
ingen oberörd. Olof Palmes talekonst och hetta i debatten väcker
fortfarande både beundran och starka känslor. Hans idéer är ännu
levande för många människor.
Men den unga generationen kan fråga: Vad var det han sa?
VILJA GÅ VIDARE är en film om ideologen och visionären Olof
Palme.
I ett kollage av nutida röster och filmklipp med Olof Palme – i
talarstolen, i valstriden, i intervjuer och reportage – sätts
ljuset på ett antal centrala teman i hans ideologiska tänkande.
För Olof Palme var politik levande vilja att gå vidare. Detta
var vad han tänkte, skrev och ständigt talade om.
I Jonas Simas film berättar nära vänner och medarbetare om Olof
Palme och kommenterar hans politiska vision. De medverkande är:
Ingvar Carlsson, Sten Andersson, Gertrud Sigurdsen, Anders Ferm,
Bengt Göransson, Anna-Greta Leijon, Harry Schein, Stig Malm, Anna
Lindh, Björn Rosengren, Kjell Larsson, Hans Dahlgren, Karl-Petter
Thorwaldsson, Gösta Bohman – och Olof Palmes äldste son Joakim
Palme (se intervju nedan).
Filmen är inspelad 1996 och 37 min.
Fotograf
är Åke Åstrand
Joakim
Palme intervjuad om sin pappa
Av
Jonas Sima
Journalister och
vanliga människor kunde komma förbi hemma i Vällingby och försöka
kika in i huset för att utröna hur Sveriges statsminister hade
det hemma hos sig.
- Antagligen var huset redan väl kartlagt, berättar Joakim
Palme.
Vi hade stämt träff på Stockholms universitet.
Joakim Palme kör med växelbruk i sitt jobb. Han är docent i
sociologi och forskar vissa dagar i socialpolitik på
universitetet, andra dagar är han politiskt sakkunnig i
socialdepartementet där han utreder socialförsäkringsfrågor.
Han är inte så lätt att få tag i.
Efter diverse irrande i Frescatis höga lärdomsskrapor hittade
jag Joakim Palmes tjänsterum i en anonym korridor. Det är ett
oansenligt och bråtigt forskarrum, närmast ett kyffe.
Joakim hämtar en mugg kaffe och bjuder och vi pratar lite
om hans yngre bröder, Mårten och Mattias, som han har fin
kontakt med.
Eftersom Joakim är äldst och ”den som är visast”, säger
han och skrattar är det han som är syskonens eller familjens
halvofficiella talesman. Lisbet Palme tycks ha tagit ett
principbeslut att inte framträda i medierna med synpunkter på
sin man och på mordet 1986, efter sitt överraskande samtal med
Örebro-TVs livsåskådare Per-Arne Axelsson för många år
sedan.
Joakim sitter med i styrelsen för Olof Palmes minnesfond, han
deltar i fondens arbete
och delar bl a ut Palmepriser. Några andra uppdrag har jag inte
anförtrotts, säger han på sitt lite retsamt och ironiska sätt.
Det tycks inte vara kämpigt för honom att hålla på sin
integritet.
Han förklarar att han
inte tänker svara på alltför närgångna frågor, ”då passar
jag”, säger han glatt.
Han är öppen, skrattar ofta, men är noga med formuleringarna.
Han vill att det ska bli korrekt. Lite som sin mamma
vindlar han ibland in sig i långa och lite omständliga satser,
pauserar för att tänka efter noga precis som hans pappa kunde göra
för att söka de rätta orden.
Joakim Palme är mycket vänlig, men på sin vakt.
Pratade ni mycket
politik i ditt föräldrarhem? frågar jag.
- Ja, det var ju svårt att undvika det. Samtidigt pratade vi om
mycket annat också.
Hur uppfattade du din pappa som politiker när du var grabb?
- Ett tidigt intryck jag har gäller hans känslomässigt starka
engagemang i de politiska frågorna, allt ifrån skarpa
uttalanden, som det han gjorde julen 1972 när USA bombade Hanoi i
Nordvietnam, till mer vardagliga svenska politiska händelser.
Så du minns när han gjorde det berömda uttalandet
om bombningarna hemma i ert kök i Vällingby, det som
retade president Nixon till sånt ursinne att han bröt sina förbindelser
med Sverige?
- Jag kommer ihåg att det var Rapport och Christina Jutterström,
senare Expressens
chefredaktör och därefter vd för Sveriges Television, som var här.
Kommer du också ihåg hur han arbetade på hemmaplan så att säga
med sina stora tal?
- Ja, han hade sitt skrivbord så placerat att han kunde ha
ett öga i manuskriptet och ett öga på hockey-VM. Någon slags
split vision kan man kalla det.
Fanns
det något politiskt område som du diskuterade med din pappa, och
där du som ung förmådde hävda dej?
- Man var ju ganska underlägsen vad gäller fakta! Men man hade
ju ett naturligt försteg som skolgrabb genom att man hade sina
erfarenheter från skolan och följaktligen kunde en del om
utbildningspolitikens grå verklighet. Då blev det lättare att
diskutera med honom och att ifrågasätta en del eftersom man hade
bättre på fötterna.
Ni pratade alltså mycket om skolan?
- Ja, det gjorde vi väl. Allmänt sett var han rätt öppen för
att man tog egna ställningstaganden. Jag tror det hade sin
bakgrund i att han själv tagit en annan ställning än sina föräldrar.
Men det fanns i hans familj och släkt exempel på olika åskådningar
och en frihet att välja det man själv tyckte.
Så var det hemma hos oss också, så jag menar att han hade en självklar
öppenhet för andras uppfattningar, inklusive sina barns. Även
om vi sakligt sett var ganska bristfälligt informerade jämfört
med honom.
Fast det är klart att om någon av oss hade fastnat för en annan
grundsyn i politiken tror jag att han blivit mycket besviken, inte
minst på sin egen förmåga att övertyga.
Så du kunde kritisera hans uppfattningar och damma på honom
ibland?
- Knappast damma på. Det var ju inte fråga om några
partiledardebatter vid köksbordet. Det var en helt annan typ av
samtal, men ibland gick ju åsikterna isär. Jag tyckte till
exempel att högstadieundervisningen var för splittrad. Det blev
för ytligt och okoncentrerat med för många ämnen samtidigt.
Jag minns att jag som en slags reaktion valde en försöksverksamhet
i gymnasiet med färre ämnen, som man läste mer sammanhållet.
Finns det någonting alldeles
speciellt som du har fäst dig vid i din fars politiska
budskap?
- Jag tycker att hans politik präglades av två olika spänningsfält:
dels hur han skulle kunna koppla känslan som han hade för de små
och utsatta människorna i samhället till praktiskt politisk
handling, dels hur man kunde koppla mer övergripande idéer om
social rättvisa och jämlikhet till praktisk politik.
Han tyckte det var viktigt att politiken skulle ge utlopp för känsla
och engagemang. Hans
ideologiska intresse var tydligt. Samtidigt värjde han sig för väldigt
teoretiska men tomma fraser, som inte kunde resultera i konkreta
politiska åtgärder. Han ogillade ”testuggande”, som han
brukade säga.
Det här är rätt slående, om man exempelvis tittar på hans
politiska tal. Men det stämmer också med de samtal vi hade inom
familjen.
Det du säger här har
du förstås kommit fram till senare i livet?
- Javisst. En annan sak som jag tycker utmärkte honom var föreställningen
om det starka samhället, som man kan säga att han ärvde av Tage
Erlander. De samarbetade ju från 50-talet och fram till det han
tog över som partiledare och statsminister 1969.
Det starka samhället var en viktig ledstjärna för honom. Inte så
att man måste lägga livet till rätta för folket, utan han såg
det som en viktig uppgift i den allt mer komplicerade tillvaron
att samhället och staten kunde gå in och lösa många problem
som individen själv inte förmådde åtgärda, allt från
kollektivtrafik till allmänna socialförsäkringar och social
omsorg. Där var det svårt för den enskilde att agera, men genom
de politiska institutionerna kunde man tillsammans organisera samhället
på ett rationellt sätt. Men som ändå i slutändan gav utrymme
för individen att styra sitt eget liv.
Finns det något politiskt tal av Olof Palme som du särskilt
minns. Något som etsat sig fast hos dig?
- Det som nu far upp i huvudet när du frågar är hans tal vid
Erlanders begravning 1985 som jag tyckte var bra. Det var ju på
sitt sätt ett tal över deras gemensamma politiska testamente.
Det
gemensamma testamentet
Under Tage Erlanders sista tid på sjukhus besökte Olof
Palme honom nästan dagligen. Vid minneshögtiden efter Erlanders
död talade Olof Palme den 30 juni 1985 i Folkets Hus i Stockholm
över företrädaren, läromästaren och vännen Tage:
”Söndagen din sista vecka i livet sa du: ...Det är verkligen
ett alldeles märkvärdigt samhälle. Det du talade om var
egentligen inte din egen sjukdom, eller ens om den underbara
personalen på Huddinge sjukhus. Du talade om din vision av det
starka samhället.
Du har ansett att samhället ska vara starkt, så att människor
ska slippa att vara svaga. För dig var det starka samhället
aldrig ett uttryck för myndighet eller ekonomisk övermakt som
dirigerar människors liv.
Vad det gäller är, att alla ska ha rätt till fullgod vård
vid sjukdom och när ålderdomens oundvikliga skröplighet
kommer. Alla ska ha rätt till en god utbildning för att kunna
bli goda samhällsmedborgare, utveckla sin personlighet, icke
hejdas i sina bästa stämningars längtan...”
Har din pappa påverkat
dig i ditt eget politiska tänkande, tycker du?
- Det tycker jag nog. Fast när man växer upp så försöker man
ju efter förmåga värja sig mot föräldrarnas idéer, som man
prövar och kritiserar från både höger- och vänsterhåll.
Han hade ju ingen auktoritär stil så att han drev några förhör
i socialdemokratisk ideologi hemma, utan det var en mer indirekt påverkan
som gjorde att jag hamnade på samma linje.
Det som gjorde det starkaste intrycket på mig tidigt var hans
stora engagemang för de små människorna i samhället och för
de små länderna i världen. Det finns en linje där som stämmer
såväl på den nationella nivån som ute i vida världen.
Hans politiska ställningstagande var uttryck för någon slags
inlevelse för de svagare i samhället.
Kan man säga att din mor Lisbet kom att påverka sin mans
politik i vissa stycken? Jag tänker på jämställdhetsfrågorna,
barnens situation i samhället...
- Det skulle inte förvåna mig att hon påverkade honom på sådana
områden som han själv naturligt blev engagerad i. Barnomsorgsfrågorna
är ju centrala för henne, men också det sociala arbetet för
utslagna människor. Där kom hon att påverka honom, tror jag,
tack vare sina egna yrkeserfarenheter.
Jag uppfattade att dom hade en väldigt likartad grundsyn.
Olof Palme var ju socialist, men en demokratisk socialist!
- Just det. Det hade sin grund i hans syn på demokratin. Jag
uppfattade att han menade att om man inte kunde använda
demokratin till att driva rättvisefrågor och stärka alla
medborgares ställning, då skulle han nog ha känt sig ganska
uppgiven.
Han var väldigt engagerad i demokratifrågorna i en vid mening.
Han intresserade sig inte bara för den parlamentariska
demokratin, utan också för ekonomisk demokrati, demokrati i
arbetslivet genom medbestämmande och sådant. Det finns typiska
uttryck som han brukade använda som att ”demokratin inte får
stanna vid fabriksgrindarna”.
Att
Olof Palme bröt mot sin egen politiska bakgrund sägs vara skälet
till att överklassen hade svårt att förlåta honom hans
”svek”. Han blev en ”klassförrädare”!
Var det därför som han senare i sin roll som
yrkespolitiker möttes av så mycket aggression, det beryktade
Palmehatet?
- Jo, jag tror det betydde mycket för den starka reaktion han
mötte hos högerkrafterna i samhället. Han blev ganska illa åtgången
från högerhåll, tycker jag. Och högern tycks fortfarande fast
i sin gamla polemik mot honom.
Att han kunde vara hård i polemiken är det väl ingen tvekan om,
men aggressiv tyckte jag han bara blev när han själv blev
attackerad. Privat uppfattade nog väldigt få att han var
arrogant.
Han blev ofta angripen
för just denna påstådda arrogans?
- Ja, precis. Det finns dom som menar att han blev annorlunda i
talarstolen än mot vad han var privat. Men jag tycker inte det.
Jag känner inte att det var olika roller, utan det var ganska
helgjutet. Han var ingen uddlös politiker på det sätt att han
inte själv stimulerade eller provocerade till debatt. Speciellt räddhågsen
var han inte.
När man är ung kan man vara både stolt ibland och ibland förbannad
på sin pappa och mamma, ja, till och med skämmas för sina
dagars upphov för att man tycker dom är ”töntiga” till
exempel. Det är väl inte annorlunda för barn till en berömd
och omtalad statsman?
- Jag kan inte dra mig till minnes att jag hade såna reaktioner
som att jag inte var överens med pappa, eller att jag reagerade
speciellt negativt till några av hans uttalanden till exempel.
Har du uppfattningen att Olof Palmes idéarv håller på att glömmas
i dagens svenska samhälle? Pratas det för lite om hans idéer,
tycker du, exempelvis inom den socialdemokratiska rörelsen?
- Jag tror det finns flera positiva orsaker till att man inte går
omkring och rabblar Olof Palme-citat,
som jag ser det. Ingvar Carlsson till exempel lade stor vikt vid
politikens innehåll, och han och min far hade i grunden samma syn
på de viktiga politiska områdena.
Men det finns förstås också en lite mer negativ tolkning. Och
en är att det blåste en rätt kraftig högervind under 80-talet,
som i krisens spår fick ett starkt fotfäste också i Sverige.
Tror du att din fars politiska tankar kommer att tas till vara
av yngre generationer?
- Förutsättningarna i samhället förändras ständigt.
Samtidigt är mycket likadant. Vi upplevde i Sverige under 60- och
70-talet en stark internationalisering i samhället, och den rörelsen
fortsätter ju politiskt och ekonomiskt.
Jag tror heller inte att idéerna om det starka samhället har
mindre giltighet i dag.
Hans kanske främsta kännemärke, det internationella
engagemanget, borde inte intressera dagens unga mindre trots förändringarna
i samhället. Men vi måste
hålla i minnet att den europeiska bilden efter Berlinmurens fall
1989 i grunden förändrats. Det kalla kriget är slut, förutsättningarna
för politiken har ändrats mycket sedan han var verksam.
Det
är alltså framför allt internationalisten Olof Palme som
kommer att leva kvar i historien?
- Jag vill inte uttala mig om framtiden. Men vårt internationella
beroende innebär ju att vi blivit mer sårbara och då kan det
vara en poäng att ha starka och stabila samhällsinstitutioner
som ger människor trygghet och tilltro till framtiden.
Det kräver att man både har en hög ambitionsnivå i politiken
och att man också vårdar samhällssystemen. Vilket innebär en försiktig
reformpolitik.
De välfärds-institutioner som byggdes upp under hans aktiva tid
som politiker, men självklart inte bara av honom, lever ju
faktiskt kvar även om de naggats i kanten en hel del. Det är trögt
att förändra samhället, både att bygga upp och riva ner!
Så du tycker inte det blivit för tyst kring Olof Palme under
de tio år som gått efter mordet?
- Jag tycker man fokuserat för mycket av intresset på omständigheterna
kring hans död, i stället för att diskutera hans politiska idéer
och gärning. Men det tycks hålla på att vända nu.
Regi, klippning, produktion Jonas Sima. Producerad för SAP och Olof Palmes minnesfond. Inspelad i Stockholm 1995-96, 37 min.
Foto Åke Åstrand, Ljud Jörgen Wannefors, Videobearbetning Håkan Alamaa, Ljudbearbetning Gunnar Tufvesson, Musik Arne Domnérus, Rune Gustafsson med flera.
Intervju: JONAS SIMA
|