Filmen
om Nalen
Vi
lyfter på taket till nya Nationalpalatset - och lyfter på
hatten för SAMI, Svenska Artisters och Musikers
Intresseorganisation, som satsat över 50 miljoner på nya
Nalen. Nu är det mycket som händer och fötter igen på
Gata Regerings 74.
Nalen, det legendariska och nedslitna dans- och
jazzpalatset, har återuppstått som ett guldglänsande
allmusikhus. Den 2 november 1998 var det hejdundrande
invigning av nya Nalen med artistgala direktsänd i TV. Några
dagar innan hade SVT visat Jonas Simas dokumentärfilm om
jazzpalatset och hur byggare och målare och konstexperter
återställt, dekorerat, förgyllt och fejat ”den gamla
damen”, som byggjobbarna kallade huset.
Nalen är inte bara ett före detta världsberömt
jazzpalats, utan en 5 500 kvm stor fastighet i centrala
Stockholm med gyllene 1800-talstraditioner.
Ordenssällskapet Enighet och Vänskap byggde palatset som
stod klart 1886. Arkitekten
var ung och hette Gustaf Adolf Fristedt. I ordenshuset
skulle det bedrivas festligheter med ”spektakler, assembléer
och conserter”.
Men ordensbröderna hade förbyggt sig med allt lull-lull
och tvingades hyra ut till krögare och dansarrangörer.
Under bostonvals-epoken fick Nationalpalatset heta Trocadero
– och ganska snart fick etablissemanget dåligt rykte.
Offentlig dans sågs länge som ett mycket syndigt nöje.
På 20-talet bytte huset namn igen till Ceders Salonger och
därefter till exotiska Alcazar.
Den stora uppryckningen kom när OS-hjälten,
sportjournalisten och renlevnadsmannen Topsy Lindblom
(1891-1960) övertog det nedgångna Nationalpalatset för en
symbolisk krona 1934.
Topsy och Nalen är för alltid inskrivna i den svenska
jazz- och nöjeshistorien.
På 40-och 50-talet förvandlade Topsy det ökända
danshaket till den svenska jazzmusikens hjärtpunkt - eller
BB. För det var här det svenska jazzundret föddes, med hjälp
av många amerikanska och berömda faddrar. Svenska
jazzmusikanter blev kända namn i hela jazzvärlden: Lars
Gullin, Arne Domnérus, Putte Wickman, Roffe Ericson, Åke
Stan Hasselgård, Monica Zetterlund...
Plantskola
och universitet för svensk jazz
Nalen blev en plantskola och en karriärstege för
svenska jazzmusiker. Utan Nalen hade vår egen hemmajazz säkerligen
fått en annan utveckling.
Nalen blev också Stockholms största och populäraste
ungdomsgård, framför allt för ungdomar ur arbetarklassen.
På kvällarna var Stora danssalen och sidorummet Harlem med
sin cabaret festligt och fullspikat med stammisar, snajdare,
buggare, diggare – och danslystna brudar. Till söndagsmatineerna
med dixiebanden på ”Stacken”, som det hette, smög sig
skolungdomen från läroverken.
Många medelålders stockholmare kan vittna om att deras föräldrar
betraktade Nalen ”syndens näste”, trots att Topsy bara
tillät saftkobbel och kaffe i serveringen. Kraftiga boxare
höll resolut ordning. Bråkade man eller luktade för
mycket av Läkerol åkte man ut – eller blev portad och
namngiven på en lista i entrén
– då vakten förstått att man sökt dölja
groggen man tagit för att våga bjuda upp de tuffa
Nalentjacken.
Allting kunde hända på Nalen. Topsy älskade tävlingar,
jippon och det som kom att kallas ”happenings”.
Det blev inne för överklassen att på hemvägen från
guldkrogen kolla in läget och de senaste tongångarna på
Nalen.
Och så plötsligt var jazzeran över.
Rocken hade kommit med sina ”kungar” och
dragit de unga med sig. Topsy dog, hans son Hasse tog över
och gjorde om danspalatset till ett pop-palats. Men tiden
hade passerat Nalen, som stängde våren 1967.
Pastor Erik Edin och hans ideella LP-stiftelse räddade
Nalenhuset från att rivas.
Efter stiftelsens konkurs häromåret köptes fastigheten av
SAMI, som upptäckt husets kulturvärde.
Nalen har kostat 45 000 kr i timmen att restaurera - eller
750 kr i minuten. Men så har det också blivit en glimrande
skönhet, med hjälp av skickliga ådringsmålare,
marmorerare, stuckatörer, förgyllare, konserverare och
byggjobbare.
På ett år har ”den gamla damen” blivit helrenoverad.
Det har gått med en otrolig fart.
Slottsarkitekten Ove Hidemark har varit här och imponerats
av glansen och kvaliten.
– Gubbarna har känt respekt för Nalenandan i huset.
Entreprenörerna satte in sina bästa yrkesmän och alla har
jobbade ambitiöst. Ett sånt här bygge upplever man bara
en gång i livet, berättar den stolte projektledaren
Christer Svensson hos Stockholm Konsult.
Vad
minns du från Nalen?
Monica Zetterlund:
– Nalen var den bästa skola man kunde få. Jag sjöng bland
annat där med Dompans orkester. Dompan var en
sträng bandledare. Sjöng man fel kunde man få en snyting
och få sitta med benen i kors!
Arne Domnerus:
- Topsy Lindblom, som drev stället i 26, år var helt tondöv.
Men han hade känsla för vad ungdomen vill höra, och han
tog hit dom amerikanska stjärnor vi föreslog. Han gjorde en
kulturgärning.
Putte Wickman:
- Nalen var min musikhögskola, måste jag säga. Här lärde
jag mej både A och B dur. Här fanns ju alla man ville höra och
träffa. Många var ju här jämt, stammisarna – och alla
brudarna förstås!
Bengt-Arne Wallin:
– De amerikanska gästspelen efter kriget satte en oerhörd
prägel på svensk jazz. Utan Nalen hade vår egen jazzmusik haft
en helt annorlunda process, det är jag säker på.
Viktoria Tolstoy:
– Jag är ju för ung för att ha upplevt Nalen. Men jag har
hört en del snuskhistorier av
musiker som var med. Många såg Nalen då som ett
”syndens hus”. Det
är kul att det återuppstått, tycker jag.
Tompa Jahn:
– Jag var ju med och uppträdde i kabarén i Harlem, sjöng
scatsång och boppade. Nalen var ett fantastiskt ställe, där det
verkligen kokade. Nu ska jag ta med mej mina barnbarn dit!
Lena Dahlman:
– Det var på Nalen skådespelarkarriären började för
mej. Jag kom dit i mammas avlagda kappa. Då stapplade Topsy fram
och sa att skulle vara med och tävla som Tusensköna. Och så
vann jag!
Jack Lidström:
– Jag tror att jag och Hep Cats är det band som spelat längst
på Nalen. Man dansade ju till jazzmusik då. Jag är också en av
dom få som förärats Topsys Nalenpris, en bronselefant. Den är
jag stolt för.
Bertil Bertilsson:
– Jag var kabaréledare inne i Harlem och minns när nedgången
började, med en öppnad surströmmingsburk inne i stora salen.
Publiken flydde. Nalen hämtade sig aldrig riktigt efter den
attacken.
Lasse Kühler:
- Jag buggade på Nalen, hade en show där. Gud var vi slog
oss. Det fanns kast som var direkt livsfarliga. Vi kom ju efter
40-talets jitterbuggare: tjocka Frotte och festliga paret Helan
och Halvan.
Regi, klippning, produktion Jonas Sima. Producerad för SVT Evenemang 1997-98. 60 min.
Foto Åke Åstrand, Ljud Jörgen Wannefors, Videoredigering Tommy Ahlquist,
Ljud- och bildmixning Jens Meyer-Leegard, Håkan Linn, Göran Anderlind, Björn Perman, Ljussättning Björn Westergård, Assistenter Lova Sima, Jonna Sima,
Vinjett Per Hallerström, Ulla Öhrn Smith, Grafik Jan Stenmark, Produktionsassistent Lillebil Björkman.
Filminslag, incerat och stillbilder SVT programservice, SR bildarkiv, Grammofonarkivet, Pressens Bild DN/Expressens arkiv, ur Göran Skogsbergs program Svensk Jazz 1996, Arne Domnérus spelar, Svensk Talfilm 1952, Kvinnan som försvann, Anders Ångström 1949, Danssalongen, Börje Larsson 1955.
Medverkande musiker: Arne Domnérus, Putte Wickman, Tompa Jahn, Rune Gustafsson, Jan Allan, Erik Frank, Victoria Tolstoy, Monica Zetterlund, Bengt-Arne Wallin, Bengt Hallberg, Charlie Norman, Kenneth Fagerlund, Sven
Bollhem, "Röjarn" Nyberg, Claes-Göran Fagerstedt, Nisse Sandström, Lars Bagge, Rolf Ericson, Hasse Kahn, Arthur Österwall, Gunnar Svensson, Jack Lidström, Hubbe Bergström,
Dal-Pelle, med flera.
Musikinslag med Seymour Österwalls orkester, Hacke Björkstens orkester, "Norins Band" med Jan Allan, Charlie Parker, Sonny Rollins, Don Byas, Gunnar Siljabloo Nilsson, Arne Domnérus Drömorkester,
Tages, The Streaplers med Gert Lengstrand.
Övriga medverkande: Fotograf Leif Erik Nygårds (vinjettbilden), dansarna Lasse Kühn och Marie Nilsson, konservator Lennart Tjernberg och Christina Thörnblom, Bertil Bertilsson kabaréledare, Lena Dahlman skådespelare, Erik Edin pastor, Nalle Nilsson inspicient, Lillemor Eriksson Nalenbesökare, Hans Lindström SAMI och Topsy Lindblom.
|