LJUSET
FRÅN LJUSDAL
Personlig dokumentär om hembygd och hemkomst.
Det
är jag som är ”Ljuset från Ljusdal”!
I
vilket fall är det jag som gjort filmen ”Ljuset från
Ljusdal”, en personlig eller till och med privat hembygdsfilm,
kunde man kanske säga.
Jag
är uppvuxen i Ljusdal, lite utanför själva köpingen, men född
i staden Hudiksvall 1937. I Ljusdal bodde jag oavbrutet
tills jag blev 17 år, sen flyttade jag in i ett inackorderingsrum
i Glada Hudik för att ta studenten på Hudiksvalls högre allmänna
läroverk. En sorts straffanstalt – åtminstone till utseendet
– men ändå blev skoltiden där en befrielse från den upplevda
ofriheten i Ljusdal.
Ljusdal
är således en komplikation för mej.
Det finns säkert personliga och djuppsykologiska orsaker till
detta, som det tagit nästan ett liv att bena upp. Men jag blir
nog aldrig klar med Ljusdal, och bra är väl det för övrigt, för
Ljusdalsknuten är nog själva hjärtpunkten i min kreativa drift,
kan jag tro.
I
själva verket har jag alltså Ljusdal att tacka för mycket:
tack-tack!
Min
mamma – en originell för att inte säga lite ”eljest” som
person, som nog en gång ska få sin egen historia berättad –
bodde kvar i samhället till ungefär 1972. Så det var
naturligtvis regelbundna besök i Ljusdal, men som snabbt klingade
av när hon flyttade. I dag besöker jag Ljusdal inte så ofta
trots att jag bor nästan halva året i Hälsingland.
Jag gillar Ljusdal men jag trivs inte alltid
m e d Ljusdal!
Det finns en distinktion här som jag sliter och drar i, men
aldrig tycks få riktig reda i.
Jag
hamnade i Uppsala, sedan i Stockholm, där ju de bra
journalistjobben finns. Jag älskar egentligen naturen, att gå i
skogen, att titta på fåglar, att fiska – men jag under flera
år satte jag inte min fot i naturen. ”Bara en jävla massa ris
och kottar och myror”, sa jag när kamrater försökte locka med
skogsutflykter. Jag härmade Åke Hasselgård, legenden som blivit
min klarinettidol, också i hans aversion mot skogspromenader!
I
mina nya kretsar i storstaden
– studentkamrater, journalister, konstnärer, film-och
TV-folk – fanns många norrlänningar, inte minst hälsingar.
Jag märkte att vi allt oftare började prata om vår bakgrund, om
hembygden och om vad den hade
betytt – eller fortfarande betydde.
Det visade sig att
flera hade komplicerade förhållanden till sin bakgrund såväl
personligt som socialt - precis som jag . Många kom från orter
som liknade Ljusdal, åtminstone strukturellt, som man sa på den
här tiden.
Jag
tänkte: Man kanske måste återvända hem för att bättre förstå.
Det
gjorde jag med filmen ”Ljuset från Ljusdal”, inspelad
1975-76.
Jag menade att det skulle bli en uppgörelse med hembygden som många
skulle kunna känna igen sig i. Annars hade väl inte TV2 låtit
mig göra filmen.
Ljusdal var ju inte unikt i Sverige. Nåja, Ljusdal hade blivit känt,
hamnat på kartan som man säger, när det stolta bandylaget blev
svenska mästare 1975 (för första och hittills enda gången).
Och några ljushuvun i samhällets ledning hade lanserat en slogan
som slog direkt i samhällsdebatten: ”Vi flytt´int!”. Det
fanns ”Go” och inte bara LBK i Ljusdal, där man faktiskt
alltid varit påhittiga entreprenörer (fast klenare
kulturtillskyndare).
Den
här sortens samhällen fanns emellertid på många håll i
landet. Små samhällen som drabbats av den plötsliga lågkonjunkturen
på 70-talet – bl a ett resultat av oljekrisen. Människor fick
nu kanske för första gången efter 60-talets ”rekordår”
uppleva arbetslöshet, industrinedläggningar, utflyttningar,
utslagning och minskad välfärd. Det var oro ute i landet.
Sossarna skulle få betala med att 1976 förlora regeringsmakten
till borgarna efter nästan 40 års enpartivälde.
Jag
tänkte: Jag ska använda det nya yttre desperata krisläget för
att säga något om en inre desperation och kris. Samhällets
tillstånd skulle spegla själens tillstånd. Eller om det var tvärtom?
Jag tänkte: Mina känslor i och inför Ljusdal när jag var ung,
på 50-talet, kunde kanske appliceras på unga ljusdalsbors känslor
n u, året 1975. Jag ville berätta om det som format oss
– och som säkert formar oss fortfarande.
Inte
förstod jag att berättelsen skulle vara s å
känsligt. Inte känsligt ute i landet, men där hemma i
Ljusdal!
Jag fick förstående TV-recensioner i rikstidningarna, vill jag
minnas, och när jag något år senare visade filmen på en träff
i Bollnäs skrattade folk; man kände igen sig. När jag berättade
om ljusdalsbornas reaktioner sa man: ”Typiskt Ljusdal”, sa
bollnäsborna! Men Bollnäs var ju inte direkt utpekat!
När
jag häromåret träffade unge skribenten PO Tidholm berättade
han att han lånat ”Ljuset från Ljusdal” i bibliotekets
videosamling och tittat på den. Han tyckte inte filmen var särskilt
kontroversiell. ”Varför bråkade folk om den filmen?”,
undrade han förvånat.
Tja, var tid har sin plåga – och film är en förunderlig
spegel av sin tid. Eller som jag snarare tror: Det är samhället
som speglar sig i filmerna.
Hur
som helst.
Jag
borde inte ha börjat min film med att läsa jantelagen över samhället.
Det känns lite surt, i dag, men den gången kändes det
befriande. Varför så befriande?
En sorts lättnad, som att få släppa ut ett gammalt instängt övertryck.
Det var rätt skönt att få ånga ur sig!
Men jag tror att människor i Ljusdal förargade sig mest över
att dom kände sig lurade och örfilade av någon som dom trots
allt betraktat som en ”bygdens son”, sånt gör man ju inte om
man har hut i kroppen. Man hade väntat sig, tror jag, en stolt
PR-film om den fantastiska hembygden.
I stället fick man här se ”Den sämsta film som visats!” -
enligt en rubrik i Ljusdals-Posten över en enkät gjord med bybor
som tittat.
Många av mina gamla skolkamrater i förskingringen som jag letar
upp i filmen har en lika plågad, men också lika självgod
attityd, som jag: ”Jag är glad för att ha vuxit upp i Ljusdal,
men framför allt är jag glad för att jag kom därifrån i
tid”.
Eller
med ett motto som jag ibland stoltsert med – och som jag
omvandlat från Anderz Harnings elakhet om Göteborg: ”Ingen kan
vara så bakom flötet att han inte klarar sig i Götet”.
I min version blev det: ”Ingen är så blåst att han inte kan
lysa som ett ljus i Ljusdal”.
Därmed
överlåter jag åt er att titta på en sekvens som handlar om hur
till och med den stora och i hela Mellannorrland populära
midsommarfesten i Ljusdal drabbas av katastrof.
”Till och midsommarfesten skulle han förstöra”, klagade mina
kritiker i Ljusdal förbittrade efteråt.
Ljuset
i dalen
Fjorton
år senare, 1990, efter
utskällningar, vrede, besvikelse och till och med mordhot, återvänder
jag till min gamla brottsplats: Ljusdal. Det blir en ny
hembygdsfilm, ”Ljuset i dalen”, men nu är jag äldre, kanske
klokare, men definitivt mer försonad med hembygden. Nu handlar
det om en sorts sorg: om tidens gång, om främlingsskap, saknad,
döden…Om hembygden, i mitt fall alltså Ljusdal, mera som ett
tillstånd och inte, som i förra filmen, om ett förlopp.
De båda filmerna polariserar närhet – och distans. Om något
som varit brinnande, eller kanske blödande, men som nu kallnat
och kanske förstelnat?
Jag
tänkte: Hur har det gått för Ljusdal, och hur har det gått
för mig? Sedan
gick det åt helvete med den nya filmatiseringen rent strukturellt
eller kompositionsmässigt – men det är en helt annan och
faktiskt ganska munter historia.
Min films upptakt visar tydligt att just fjorton år har gått!
Men
som jag sa den senaste gången: jag kommer tillbaka och filmar
Ljusdal än en gång innan jag ska gå ”in i min hög”. Det är
både ett hot och ett löfte!
|