GLADA HUDIK
Det
gladaste för mej med Glada Hudik är att jag föddes här.
”Glada Hudik” är således en livslång och pågående berättelse
hos mej.
Det
var apropå Hudiksvalls 400-årsjubileum som stad 1982 jag fick
tillfälle av SVT i Sundsvall att göra en hyllningsfilm om min
födelsestad. Åtskilliga prominenser i staden utgick givetvis
från att det skulle bli en allvarlig presentation av stadens
kultur och näringar, med dem själva
huvudrollerna. I stället gjorde jag och min medproducent
Stig Ehnebom till mångas förskräckelse tvärtom: en så
kallad ”gladdokumentär”, som på ett anekdotiskt sätt
presenterar staden genom några av dess original och lustiga
profiler.
Nu
hör till saken att både jag och Ehnebom har vuxit upp i
Ljusdal, sex mil från kuststaden Hudiksvall. Min pappa skulle försöka
hitta ett yrke åt mej efter det jag tagit realexamen vid
samrealskolan i Ljusdal – och han föreslog att jag skulle bli
socialkamrer och söka plats på socialkontoret i köpingen. Jag
fylldes av fasa. Jag insåg att min enda möjlighet att fly
socialkamrerskarriären var att fortsätta att läsa. Så jag sökte
och lyckades jag ta mej in på den fyraåriga latinlinjen vid
det ärevördiga Högre allmänna läroverket i Hudiksvall.
En
skolkamrat från köpingen och jag inackorderades hos ett före
detta lanthandlarpar med villa på Ringvägen i Hudiksvall.
Gatan ligger inte långt från läroverket, ändå lyckades jag
nästan aldrig komma i tid till den förhatliga morgonbönen i
aulan.
Första
kvällen i Hudiksvall föreslog jag min kamrat att vi skulle
uppsöka den exotiska hamnen. Min kompis hade redan hört från
vår nya och mycket brådmogne klasskompis Anderz Harning att
man kunde köpa en flaska smuggelwhiskey billigt på de utländska
lastbåtarna.
Men när vi kom till korsningen Kungsgatan-Storgatan – och
stod där i backen och blickade ned mot stadens i våra ögon
myllrande centrum – så sa min änglige kompis: ”Nä, jag
tycker vi inte går längre i dag så att vi hittar hem!”
De
fyra läroverksåren får bli en lång parentes i det här
sammanhanget – det är som man säger en helt annan historia.
Jag kom dock snart att bryta upp från Ringvägen – jag blev
osams med värdparet eftersom man inte fick ta emot ”flickor på
rummet”, som det hette. I stället flyttade jag strategiskt in
i ett rum i en patriciervåning i Automathuset, precis mitt emot
gamla flickskolan. Med en bedårande utsikt över skolgården,
eller snarare trottoaren framför, där flickskolans skönheter
stod och smygrökte.
Ungdomens
stad
Mitt
Glada Hudik är framför allt ungdomens Hudik. Det var roligare
förr, som förre grushandlaren Göte Borg brukade säga.
Att bo inackorderad på sorglöst avstånd från föräldrahemmet
gav stor frihet, under begränsat ansvar. Mina skolkamrater, som
bodde hemma i Hudiksvall, levde naturligtvis under mycket strängare
social kontroll. Den här avundsvärda situationen utnyttjade
jag och mina lika lyckligt lottade inackorderade kompisar på så
sätt att vi var ute och dansade tre kvällar i veckan: onsdagar
på Kullen i Hudik, lördagar på Folkan i Näsviken eller
Forsa, söndagar på Godtemplarhuset i Hudik eller på Folkets
Hus i Iggesund.
Ibland var det också dans i nya Idrottshallen, där man
hartsade det gröna golvet – och till och med hade satt upp en
mörk ”kärlekstunnel” i mitten där det naturligtvis var
folkstockning. Orkestrarna var Murres trio i Forsa, John-Åkes i
Näsviken, Sigge Erikssons gäng på Kullen ,Gösta Svenssons
(redan då) i Godtemplarhuset; och någon berömdhet som Simon
Brehms orkester kunde gästa Iggesundsfolkan.
Jag
hade lyckats lära mej foxtrott på de s k samkvämen på
realskolan och sedan övat stegen på den moderna dansbanan i
Ljusdals på den tiden berömda, eller beryktade, folkpark.
Mitt problem var dock min stigande närsynthet. Jag slutade tvärt
med glasögon i folkskolan när jag blev retad för ”glasögonorm”.
När jag kom till läroverket i Hudik skaffade jag moderna bågar
och börja bära glasögon. Men jag insåg – med viss rätt
– att glasögonen var i vägen vid s k raggning på
dansgolvet.
Därför tror jag många damer i min egen ålder här
i kommunen ännu minns den där fjantiga typen som spanade in
tjejerna med att titta genom glasögonen – sedan stoppa dom i
innerfickan och ta sikte på den utvalda som nu var en suddig
person i rött eller grönt eller på nåt annat sätt utmärkande.
Vid den här tiden var dansgolven strikt uppdelade i två hälfter:
männen på ena sidan, och kvinnorna på den andra. Under
rusningen – eller galoppen – mot tjejerna hände det inte
alltför sällan att den där röda suddiga klänningen hann bli
uppbjuden – eller hade ändrat position under tumultet. Hon
var försvunnen och plötsligt stod jag där fånigt famlande
och halvblind och tvingades bjuda upp den som stod närmast. Det
blev ofta överraskande möten.
Mina biovanor
Jag hade jag förskaffat mej biovanor hos bröderna
Ellströms tre biografer i Ljusdal, men min framtida
yrkesinriktning fick jag säkert, medvetet eller inte, som
radskrivande filmskrivare i Hudiksvalls-Tidningen.
På den här tiden på 50-talet fanns det tre biografer i Hudik:
Rita och Röda Kvarn på Storgatan, och Skandia på Trädgårdsgatan.
En skolkamrat, en duktig gymnast (inte gymnasist) vid namn Olle
Fors, hade lyckats bli recensent för HT. Problemet var att han
inte gillade att skriva. När han upptäckte att jag älskade film
och gillade att skriva fick jag följa med honom på biobesöken.
Honoraret var två gratis biobiljetter. Så han fixade uppdragen,
och jag skrev recensionerna. Så småningom tog jag helt över
ruljansen och blev filmrecensent i HT, först under signaturen
”Jonas” kort och gott –
senare kallade jag mej ”Cinema”.
Jag inbillar mej att mina filmskriverier hade uppmärksammats av
chefredaktören, tillika travdomaren Olof Trolin, för när jag
efter studenten och lumpen sökte sommarvikariat som volontär på
HT fick jag jobbet. Lönen var 400 kronor i månaden, och arbetet
blev först den besynnerliga uppgiften att sitta i växeln och
samtidigt läsa korrektur på Trolins politiska ledare. Han menade
väl att jag som studerande lärt mej att stava någorlunda. Jag
upptäckte snart två saker: det gick inte att leva på 400 kr i månaden
ens i Hudiksvall 1958, och att det var mycket fult att sitta i växeln
och tjuvlyssna på personalens kärlekstrams. Jag bad om förflyttning
och fick påökt till 500 kronor.
Ganska snart var jag reporter, om inte precis
flygande, men jag hade skaffat mej en sämre begagnad skoter, av
det tvivelaktiga märket Parilla med Huskvarnamotor (säkerligen
en raritet i dag). Jag slapp i alla fall att begagna
redaktionscykeln, den som användes av redaktionssekreterare
Bertil Lundberg, ihågkommen som ”Belund”. Det här var på
den gamla blytiden och gubbarna i sätteriet – typograferna –
var alla personligheter var och en på sitt sätt.
Mitt första stordåd höll på att sluta illa. Sommaren 1958 var
het, mycket het. Granne med HT:s sätteri låg dåvarande Dahls
skrothandel, där det fanns ett upplag med ben från slakthusen.
Benen skulle väl användas till lim, kan jag tro. Stanken var
vedervärdig från benhuset. Typograferna klagade över att de
inte kunde ha fönstren öppna i värmen för stanken, som till
och med slog ut skitlukten från sulfitfabriken i Iggesund.
”Du”, sa ombrytare Åhlund till mej. ”Du som är ung och
uppkäftig och skrivkåt, kan inte du sätta ihop en blänkare om
den där jävla stinkande benhögen!” Han undvek att säga
”ung och dum”, för skrothandlaren var en av HT:s viktigare
annonsör. ”Visst”, svarade jag lättsinnigt, ”men måste
inte insändare eller debattartiklar godkännas av chefredaktören
eller redaktionssekreteraren?”
”Hörrudu”, sa Åhlund, ”det där fixar vi här i sätteriet,
sätt dej och skriv du bara!”
Någonting ruttet i Hudik
Nästa dag kom Trolin utrusande från sin chefredaktörsmodul
och viftade upprörd med en färsk HT. ”Vem har skrivit den här
insändaren?” hoade han. Han pekade med ett darrande finger på
en ganska stort uppslagen text med rubriken: ”Det är nånting
ruttet i staden Hudiksvall”.
Ingen i tidningshuset hade naturligtvis en aning om hur den förgripliga
texten hamnat i tidningen.
Skrothandlaren kom uppfarande och stängde in sig med en skakad
chefredaktör och ursinnig ekonomisk direktör. I sätteriet var
jag hjälte – och nästa sommarvikariat blev jag till och med
nattredaktör.
Mina tre somrar som journalist på HT gav trots allt
mersmak på yrket – och det var en perfekt utsiktsplats för att
lära känna Hudiksvall och många hudikar. I dag har jag stor behållning
av Lars Gösta Larssons krönikor i HT under vinjetten ”nu&då”,
som berättar om personer och företeelser i ett förflutet Hudik
med omnejd. Hoppas han fortsätter med den kulturgärningen!
Filmen Glada Hudik togs inte emot nådigt av
den tidens ledande borgerskap i Hudik, inte oväntat; man tyckte
alltså i de kretsarna att ett 400-årsjubileum var alltför högtidligt
för att skoja om på det här respektlösa viset.
Men samma TV-kväll hösten 1982 – som blev en riktig Hudikafton
- visades också mitt mer seriösa filmporträtt på
Hudiksvallskonstnären Gösta Bohm, God vän med Skapelsen
heter den rullen. Därmed blev det balans i jubileet.
FRÅGOR
om GLADA HUDIK
·
Vilken
svensk stad har haft en kvinnlig styresman som kunde berätta
roliga historier om vår nuvarande kung – och ta sig vatten över
huvudet?
·
Vilken
stad i riket har hållit sig med en polismästare som spelar
folkmusik på fiol och gärna drar en skröna om hembränningens
fröjder och förtretligheter?
·
Vilken
stad norr om Dalälven kan visa upp en bonde som är både skådespelare
och auktionist och som på mål berättar roliga historier likt
Delsbostintan?
·
Var
någonstans sjönk i själva verket lyckolandet Atlantis?
·
Hur
vid alla surströmmingsben har staden Hudiksvall fått sitt glada
epitet?
·
Var
uttrycket ”en glad hudik” känt i hela landet redan på
1850-talet?
·
Stämmer
det att staden fick sina privilegier år 1582 under namnformen Hudwijkswald
av kung Johan III – och därmed blev Sveriges äldsta stad
norr om Gävle?
·
Är
det nått glatt i Glada Hudik nu för tiden?
Musiken i filmen utförs av den numera upplösta gruppen Iggesundsgänget, med Östen "med resten" Eriksson och Britt-Marie Swing.
|