I
HUVET PÅ n´GAMLIN
Jonas
Sima om
Yngve Gamlin
Yngve
Gamlin 1926-1995:
Tusenkonstnär
som motsvarar det svenska geniet: kort blomstringstid och långt
nedvissnande. Ypperlig scenograf och svårstoppad idéspruta.
Hjälpte Povel att knåpa ihop KnäppUpp. Var stolligaste skägget
bland utskällda tv-Skägg. Gjorde roliga korta filmer och
allvarliga långa. Upphov till tok som Hjolbänningen och
Morbror Ruben. Superkändis som blev en tragisk ”glömdis”.
Tragisk! Glömd?
Jo, det stämmer nog in på
Yngve Gamlin. Men fenomenet eller projektet Gamlin rymmer så
mycket mer och är alltför fantastiskt för att bara kallas
tragiskt och för storslaget att lämnas på glömskans orättvisa
sophög.
Personligen ser jag på Gamlins gärning som en av de mera
livgivande i modern svensk nöjeshistoria.
Att han ännu inte fått sitt rättmätiga utrymme i tidens
lexikon kan förklaras dels av hans kontroversiella
personlighet, dels av att hans konst framför allt var
ingivelsens och ögonblickets. Där blev han en mästare. En
bok borde skrivas om begreppet Gamlin och om hans många
roller i svensk underhållning och i vårt teater- och
filmliv. Detta tänker dock inte jag göra, utan i stället
har jag här tecknat ner personliga ihågkomster och
iakttagelser från mina tillfälliga kontakter med Gamlins
kraftfält.
Det började 1963 på gamla
Stockholms-Tidningen, ”Stocken”, som huserade i de
klassiska Klarakvarteren.
Filmkritikerkollegan och kamraten Björn Norström,
en begåvad och bohemisk filmskribent från Östersund,
inviterade mig en kväll till det främsta intellektuella
vattenhålet i Stockholm: Operabaren. Det var mitt första
besök där och blev mitt första möte med Yngve.
”Baren”, som den kallas kort och gott, hade fått en
interiör uppryckning av dåtidens främste kroginredare, nämligen
Yngve Gamlin. Som betalning hade han fritt vivre av källarmästaren
Tore Wretman, vilket Gamlin utnyttjade genom att titt som tätt
sitta på Baren
eller Teatergrillen och hålla hov.
Björn Norström hade som
redaktör för filmtidskriften Filmrutan skrivit en mycket
uppskattande essä om Gamlins kortfilmer. Det var första gången
någon hade tagit Gamlins filmande på riktigt allvar, och
Yngve blev stormförtjust. Snart fanns Norström ständigt
vid hans barbord; och när Republiken Jemtland bildades med
Yngve som dess förste och självskrivne president utnämnde
han raskt Björn till sin vice president.
En
av ur-Knäppupparna
Yngve Gamlins
filmverksamhet var mer omfattande än många vet. Till hans
filmografi hör att han anonymt gjort dekor och gett idéer
också till en lång rad reklamfilmer. Dessutom har han
uppträtt som skådespelare i ett antal filmer.
Man kan säga att han filmdebuterade redan 1949 med en
originell filmsnutt till revyn ”Byssan lull” på
Stockholms högskola. Det är också på högskolan han får
kontakt med Studentteatern och där verksamma regissörer
som Per Verner-Carlsson, Bengt Ekerot, Bengt Lagerkvist. Det
var på landets första källarteater, Studiescenen,
en gammal potatiskällare på Valhallvägen, som
Yngve gjorde sin debut som teaterdekoratör och scenograf,
med en enkelt genial lösning till Stina Aronssons
”Syskonbädd”.
- Jag slog knock på publiken, mindes Yngve. Jag lät drömgestalterna
gå direkt genom väggarna. Jag hade gjort randiga tapeter
av gummisnoddar från pyjamasbyxor, som jag belyste med strålkastare
jag hade tillverkat av mjölkflaskor. Jag har alltid sett
det som en utmaning (ett av favoritorden) att göra små
scener till effektiva scenrum, förklarade han belåtet.
Några år
senare, 1954, är han medförfattare till Povel Ramels ”I
rök och dans”. Ett av avsnitten har han också
regisserat, en pricksäker parodi på svensk bondefilm typ Hon
dansade en sommar och med Martin Ljung som den dråplige
”Tattar-Martin”. Som förprogram till långfilmen (som
klippts ner från en fyratimmarsversion!) visades två
kortisar av Yngve, Trailer
och Från ax till
limpa, den senare
en stilsäker drift med så kallad informationsfilm.
Nu behövde
Yngve Jönsson inte längre försörja sig som fönsterdekoratör
- som han utbildat sig till - på varuhuset PUB. Han hade
kommit som ett snöskred en aprilafton 1945 med en tunnbrödsstut
med getost i näven och snabbt fått in en fot i Stockholms
nöjesbransch. Snart skulle han få in hela den än så länge
spensliga kroppen i det svenska teaterlivet och byta
efternamn till det slagkraftigare Gamlin, påhittat av språkprofessorn
i ”riktig svenska” Erik Wellander.
”Hur fan kan man heta Jönsson och vara begåvad”,
muttrade professorn.
1952 hade
Yngve fått kontakt med Povel Ramel inför den första KnäppUpp-revyn
”Akta huvet”, förmodligen rekommenderad av sig själv.
Småningom skulle samarbetet och den personliga vänskapen
kompliceras mellan de båda skojfriska snillena. Men i sin första
memoarbok ”Som om inget hade hänt” (1999) skriver Povel
mycket uppskattande om ”Mirakeldekoratören”. Han och
producenten Felix Alvo hade funnit den felande länken de drömt
om:
”Han damp plötsligt bara ned mitt ibland oss och visade
sig dessutom vara en fullkomligt genial idéspruta…Det nästan
fyrkantiga ansiktet, markerat av en tillbakadragen skäggkrans,
glada skälmögon bakom brillorna och ett ivrigt ordflöde
med jämtlands-eko ur streckmunnen, så var mitt första
intryck av Yngve Gamlin. Det intrycket kom att bli bestående,
liksom vår vänskap. Yngve blev utan tvekan en av de
viktigaste komponenterna i den glada framtid som väntade
runt hörnet. Han var ett totalt geni med en mångsidighet
som måste kallas unik.
Rolig dessutom, allra roligast privat i slutna kretsar, en
egenskap han för övrigt delade med Martin Ljung. Jag har
nog aldrig skrattat så mycket som åt dessa herrar när de
kom loss i ogarderad blomning mellan skål och vägg.”
Det blev
flera KnäppUpp-revyer och filminspelningar ihop med Povel
Ramel och Martin Ljung under 50-talet: I rök och dans, Ratataa eller Staffan Stolle Story och den
havererade ”Afrikafilmen”, vars spillror i dag bara
finns kvar i form av vilda myter. Yngve uppträdde ibland själv
med egentillverkade ”gubbar”, som dirigenten i Ratataa
och i radio som Morbror Ruben, figuren som gaggade så igenkännande
i Första Svamlaren. Små parodiska pärlor som många än i
dag förknippar med satirikern Gamlin.
”Hjolbänningar”
är höjdpunkten
För mig
framstår pseudo-dokumentärerna som de absoluta höjdpunkterna
i Yngve Gamlins satirkonst, i första hand Hjolbänningar (1961), där Gamlins ”Tjärbrännarn” låter sig
motvilligt intervjuas om det mystiska myrfolket, The Flata monster (1962), om Storsjöodjuret, och den perfekta
parodin på Korsnärgården, Vid
sidan av leden (1963),
jämte glesbygdsskämtet Kan
bussen komma? och kvalitetsbelönade novellfilmen Elsa
får piano (båda inspelade 1972). Sina dokumentärparodier
spelade han in med enklaste rekvisita ”bakom knuten” vid
sommarstället på Öhn under semestrarna. Varför visar
televisionen inte dessa fenomenalt roliga humoresker, denna
veritabla filmskatt, i ständiga repriser?
På 50- och
60-talet blev Yngve Gamlin så gott som oumbärlig i
teaterlivet, på krogen, i film, i radio och senare på tv,
inte minst som ”sabotör” i Hylands Hörna. En del
avundsmän kallade honom ”Den störste amatören” Och
visst var han amatör i meningen outexaminerad men också älskare
i meningen fingerspetskänsligt kunnig om det rätta sättet
att få föremålet för kärleken att blomma. Han var en
artist ut i fingerspetsarna som kunde surfa på lätta vågor
och också bottna när han ville.
Jag har
inget distinkt minne av Gamlins sceniska närvaro i de tältversioner
av KnäppUpp jag som ung såg i Ljusdal i Hälsingland, däremot
minns jag hans kortfilm Sävdykaren
som en uppenbarelse. Filmen med den tyska undertiteln Der Wassersprüchler visades som förspel till spelfilmen Den
store amatören 1957. Den är en sanslös parodi på en
för tiden typisk naturfilmsexpedition: här på jakt efter
ett så sällsynt biologiskt fenomen att det gäller att få
syn på det innan man hunnit upptäcka det.
I och med
den kortfilmen börjar jag notera Gamlins namn i
tidningarna. Genast upptäcker jag att han är notoriskt närvarande
i pressen, det går inte en dag utan att någon tidning har
en notis eller artikel om fenomenet Gamlin. Han gör
scenografier till teaterpjäser och operor - hans
scenografiska genius i Eldfågeln
och Törnrosa lever
kvar i habituéernas minnen. ”Sätter man bara rätt ljus
så kan man få säckväv att se ut som silverlamé”,
minns Hasse Ekman. Enkla stoffer skall det vara, han målar
på slöjor, och på Operan har man aldrig sett maken.
- Eldfågeln
är nog det bästa jag gjort, bekänner Yngve en gång för
mig. Balettdekor är det finaste jag kan. Om jag fick välja
så skulle jag helst ha suttit bland surrealisterna i Paris
och gjort balett.
Han
betraktade alltid sin dekoratörkonst som ”seriös”.
- Men egentligen existerar ingen gräns mellan allvar och skämt,
poängterade han en dag när jag besökte honom och han
visade mig scenografiska modeller han sparat. Jag har försökt
odla Nilsson Piratens humor, en humor med förankring i mänskliga
beteenden och attityder. Men baksidan på det allvarliga har
alltid varit förfärande roligt i slutändan! klargjorde
han.
Syns
och märks över allt
Yngve kan
dock inte förmå sig vara nöjd med enbart det ”seriösa”.
Han inreder innekrogar, som han sedan själv frekventerar
flitigt. Han smilar upp sig inför kändisfotograferna på
galapremiärer, han lagar mat i veckotidningarna. Han syns
och märks över allt.
Han filmade
också - och det var seriös filmregissör han innerst inne
ville vara. Av konstnärlig fåfänge, hävdelsebegär eller
inre drift låter jag vara osagt. Dock var det främst som
uppfinningsrik scenograf
han var efterfrågad och högst skattad. Den stora
publiken - och omgivningen - ville helst ha honom att
skratta åt. Han behövdes som clown, men tecken tyder på
att han med åren börjat känna stigande olust vid
clownrollen. Hans parodier blev svartare, hans skämt
vassare, sarkasmerna elakare, hans grin allt försmädligare.
Gamlin ville fördjupa sin konst, men var kanske inte
filosofisk nog för att kunna se sig själv och potentialen
hos sin mångsidiga begåvning. I allt större utsträckning
började denne allt mer extravagante egocentriker att
regissera sin egen enmansshow, som med tiden kom att präglas
av en monumental självöverskattning, allt oftare avslöjande
hans sociala osäkerhet och underlägsenhetskänslor inför
det kulturetablissemang han ansåg sig tillhöra, men aldrig
på allvar släpptes in i.
I botten
finns ett enormt revanschbegär, som är den psykologiska
drivkraften till det som också har kallats ”en enmans
massrörelse”. Han har berättat att han som nyinflyttad
nittonårig konstfackstuderande i sitt inackorderingsrum i
Vasastan i Stockholm skrek genom fönstret ut mot stan:
”Akta er, era jävlar, här kommer jag!”
Motorn i mycket av Gamlins aktiviteter har varit självhävdelsen
och aggressionen; och han var ilsken länge. Han skulle allt
visa oss - och ”dom”. Han ville erövra huvudstaden, berömmelse,
kvinnor, kulturell prestige. Han styrdes av en energi
som blev självförbrännande.
Det är den
framgångsrika konstnären och kändisen jag lär känna vid
mitten av 60-talet. Jag anar till en början inte att Yngve
Gamlin redan passerat zenit i sin karriär, blott 40-årig.
Yngve och Björn Norström var nu ett oskiljaktigt par, en
sorts far och son-förhållande etablerades dem emellan
trots att åldersskillnaden inte var värst stor. Yngve var
född 1926 som begravningsentreprenören Petrus Jönssons
son i Strömsund, Björn är född 1939.
Framför allt träffades de på Baren eller hemma hos Yngve
i dennes stora patriciervåning högt uppe på Grev
Turegatan. Där fanns också till en början Yngves första
hustru, Britt (död 1987), som efter skilsmässan efterträddes
av andra hustrun, Eva Levén, numera verksam som
bokillustratör. Man kan säga att kvinnorna så småningom
blev utkonkurrerade av Yngves kamrater.
Björn blev
”talskrivare” åt Yngve - som inte gärna skrev ner någonting
själv - inte bara till det årliga presidenttalet under
”Storsjöyran” i Östersund, utan också som medarbetare
med filmmanus och som regiassistent vid filminspelningar.
Framför allt blev han Gamlins uppmuntrande sparringpartner
och planket mot vilket Yngve gärna bollade sina hugskott
och idéer.
Mina egna besök i den gamlinska våningen på Östermalm
var till en början sporadiska. Jag tror att Björn bevakade
sin välgörare (och dennes spritförråd) en smula
svartsjukt; och Yngve kunde vara på sin vakt mot en
filmskribent med ambitioner som kunde befaras agera
”illojalt”. Dessutom var jag ju hälsing! Det hände
dock att jag inviterades såväl till Gamlins hem som till
hans stambord på Operabaren.
Långfilmaren
Gamlin
Sommaren
1965 fick jag möjlighet att åka på reportageresa upp till
Yngve Gamlin och hans sommarviste på Öhn utanför Strömsund.
Där drev han storhushåll med sin Eva och barnen i första
giftet, Maria och Pär, i ett fantasifullt blockhusbygge.
Den notoriske Björn Norström hade anslutit sig i Östersund.
Gamlin hade nu börjat
betrakta mig som supporter. Året innan hade Yngve långfilmsdebuterat
med den skruvade komedin Är
du inte riktigt klok. Filmen fick ett svalt mottagande
av Stockholmspressens ledande filmkritiker, vilket
Stockholms-Tidningens kulturchef Göran O Eriksson i sin tur
reagerade emot. En av 60-talets många våldsamma
filmdebatter bröt ut, som slutade med Lars Forssells (som
skrivit filmens manus) berömda ”Cinemassaker” i
Expressen. Själv hade jag kastat mig in i striden, på
Gamlins sida, med ett inlägg i ”Stocken”. Yngve var
djupt sårad över att kritikerna inte förstått att det
var ”schablonerna han ville åt”, men han kommenterade
med gillande mitt försvarstal.
Våren 1965
återkom Gamlin med
sin andra långfilm, Jakten,
efter en berättelse av Per Olof Sundman, författaren som
Yngve lärt känna i Jämtland. För att över huvud taget
komma ifrån Yngves uppfordrande frågor efter jag förhandssett
filmen förklarar jag snabbt att hans film är lysande, varpå
Yngve bjuder på lunch, slappnar av och talar sedan med
oavbruten svada om sin ”Just nu-linje” som skapare av
”samhällstillvänd” film i ”nyprovinsiell” anda.
Jakten
får emellertid blandad kritik, blir refuserad av
festivalledningen i Venedig men erhåller en extra Silverbjörn
(till skådespelaren Lars Passgård) vid Berlinfestivalen.
Gunnar Oldin, filmkrönikör i TV vid den här tiden, har
lovat äta upp sin slips om Jakten
får pris vid festivalen. Efter denna fadäs tvingas Oldin käka
upp sin slips på Operakällaren, tillagad av Yngve à la
Wretman. Han tar dock bort kråsnålen från delikatessen.
”Tackar-tackar”, flinar Gamlin. Man retar inte upp en
hjolbänning ostraffat.
Det som
framför allt rör upp känslorna är tidskriften Chaplins
kollektiva redaktionella spolning av Jakten:
”Promenader och pratbubblor i Övre Norrland. Kameran
vandrar sin trista ban, snön lyser vit på fur och gran,
endast Passgård är vaken…”
Gamlin blir rasande, inte minst över att själv ha utsatts
för parodi.
Björn Norström och jag rusar alltför tjänstvilligt till
och försvarar honom i vår tidning med att tala om det
”ovärdiga” i tilltaget. Gamlin rasar vidare med att
anklaga den etablerade delen av svenska skådespelarkåren för
”ordbajseri” och för dess traditionella ”magstöd”.
Yngve är i sitt esse, men retirerar något när han får på
tafsen av uppretade stjärnskådisar han vill vara vän med.
I stället börjar han en strid mot Europa Film som efter
publikmotgången med Jakten
inte vill satsa på hans nya filmprojekt Badarna.
Med stöd av vännen Harry Schein - och mot att hans hustru
Ingrid Thulini ges
huvudrollen - tar Sandrews över projektet.
Nu är det
sommaren 1967 och jag är på nytt på Öhn hos Gamlin,
denna gång för ett inspelningsreportage kring Badarna för Expressen - ”Stocken” har 1966 gått under och jag
har räddat mig över till den stora kvällsdraken. Filmen,
som blir Gamlins mest lyckade långfilm, bygger på
experimentromanen Rök av Lars Ardelius, och såväl författaren som regissören gör
misstaget att söka samarbeta på inspelningsplatsen.
Slagsmål
och katastrof
Jag
är med några dagar under inspelningen i Strömsund och märker
spänningen mellan Ardelius och Gamlin. Björn Norström är denna
gång inspelningsledare, vilket är ett annat misstag eftersom en
mer opraktisk person sällan funnits inom filmindustrin. Däremot
har Björn bättre handlag med aktörerna på filmens
alkoholisanstalt, där jag vågar påstå att verkligheten oftast
överträffade dikten.
I början
på 90-talet utger Lars Ardelius självbiografin Livtag
där han berättar om inspelningen av Badarna
och kallar Gamlin en ”pompös despot”. Jag gör en liten
intervju med Gamlin i ämnet och han svarar:
- Lars Ardelius blev ett socialt problem för mig under
inspelningen. Han var för skör och hade för många egna svarta
komponenter för den sortens jobb. Han förstod inte arbetsfördelningen
mellan regissör och författare, men jag är inte sur, försäkrar
Yngve.
Men du och Ardelius slogs ju till med på din brygga på Öhn, säger
för att friska upp Yngves minne.
- Jag har alltid slagits med folk på den bryggan, skrockar Yngve
och masserar sitt onda surben.
Men
än är det långt till katastrofen och benamputeringarna.
Någon
gång i början på 70-talet tycker jag och min hustru Inger att
vi borde bjuda Yngve ihop med andra vänner till vårt hem på Söder.
Han vill dock bli hämtad i taxi av sin personlige
handsekreterare, det vill säga av Björn Norström. Han är i
kanonform när han anländer och tar genast kommandet över
konversationen. När elektrontonsättaren Ralph Lundsten dyker upp
iförd i en för epoken populär unisexdress, hojtar Gamlin
spetsigt: ”På vilken bensinmack har du hittat den där
overallen!”
Under middagen tillåter inte Yngve någon annan att få en syl i
vädret. När han alltför länge utbreder sig över en kvinnlig
artist, flyttar sig övriga sällskapet sonika från middagsbordet
till vardagsrummet. Uppskruvad kommer Yngve efter, sätter sig på
en stol med en drink - och somnar. Björn hjälper honom hem i en
taxi. Efteråt berättar han att Yngve vrålat i bilen: ”Jag var
bäst, jag var bäst!”
På vad då? undrade Björn.
”Jag var bäst på festen!”
Yngve uppgiven och sjuk
i sin nya lägenhet hos stiftelsen Höstsol på Kungsholmen i Stockholm,
februari 1994. Foto
Jonas Sima
Rapande
provokatör
Gamlins
alkoholvanor har börjat få effekter på umgängeslivet. Han tar
för vana att gissla någon närvarande person, eller helt enkelt
skälla ut vederbörande. Om man själv inte är den stackars
utvalde, kan man uppleva utbrotten som våldsamt roliga
uppvisningar i invektiv-virtuositet. Yngves finkalibrerade,
musikaliska känsla för falska tonfall, poser, pretentioner,
hyckleri och inbilskhet gjorde att han kunde skapa ett
infernaliskt porträtt av den han attackerade, uppbyggt på träffsäkra
iakttagelser av offrets svagheter, förmenta förtjänster och
undanhållna tillkortakommanden. Han kunde träffa djupt.
Dessa Gamlin-shower i hans lägenhet påminde om hans satirprogram
i TV som exempelvis ”Skäggen”,
där en rad heliga tabugränser tangerades och överskreds och där
rapningarna, spolningarna och svordomarna ingick i skändningen,
som reflexmässigt hetsade tittarna till folkstormar.
Samma
provocerande lust kunde flöda på hemmaplan som i pratprogrammen,
men indignationen började här allt oftare färgas av förgrämdhet
och avundsjuka som kunde kännas illasinnad och sårande. Flera av
vännerna, som utsattes för tråkningarna och utbrotten, återkom
inte mera.
Yngve kunde också i intoxikerat tillstånd ringa upp och råskälla
på makthavare, gärna misshagliga chefredaktörer och påstått
inkompetenta TV- och teaterchefer.
Med
åren glesnade således kamratkretsen kring Gamlin. Hans andra
hustru lämnade honom. Småningom gifte han om sig igen, nu med
Ragna (även hon avliden). Inte heller det blev ett lyckligt äktenskap.
Flera av de gamla vännerna dör dessutom: Åke Söderqvist, Lasse
O Månsson, Beppe Wolgers, Tage Danielsson. Följeslagaren Björn
Norström drabbas av förlamning efter ett delirium och blir
sittande med afasi i rullstol på ett vårdhem.
Republiken
Jemtland, en rörelse som Gamlin startat 1963, kanske först tänkt
som ”politisk kabaré” eller en ploj mot den ”storsvenska
imperialismen”, hade blivit ett allt allvarligare projekt för
honom. Han började se sin roll i hemlandskapet som mer politisk
än underhållarens. Jämtland var då som nu en region som
avfolkades och tömdes på sina naturresurser, till båtnad för tätorterna
söderut. Men det var inte centerpartiets politik som appellerade
till honom, utan pardoxalt socialdemokraternas, som enligt den gängse
partipolitiska bevisföringen hölls ansvarig för
centraliseringen, urbaniseringen, rationaliseringarna och Store
brors-attityderna i Stockholm mot landsorten, enkannerligen
Norrland.
Komisk
höjdpunkt
På
sommaren 1967 hade Gamlin som republikens president gjort en
uppvaktning hos statsminister Tage Erlander på Harpsund. Yngve
och vice presidenten anlände stilenligt i helikopter. Erlander,
själv en stor humorist från Värmland, spelade glatt med i föreställningen
och tog högtidligt emot gästerna på Harpsunds gräsmatta.
Gamlin höll ett brandtal -
skrivet av Norström - och överlämnade ett minne från älgjakten,
en fårbog.
Tage tackade med en spirituell krumbukt, varpå de båda statsmännen
gick ner till sjön för en roddtur med den berömda
Harpsundsekan. Där gjorde Gamlin sin kupp, väl filmat av det påpassliga
tv-teamet.
Gamlin tar plötsligt upp en drillborr och hotar med att sänka
ekan om inte Tage ger honom full reseersättning och helt
dagtraktamente för besöket. Statsministern vill inte bryta
”Harpsundsandan” och går med på kravet. Efteråt bjuder Tage
på rysk konjak som han fått vid ”Krusses” statsbesök. Yngve
och hans vice president tycker drycken smakar polityr.
Triumferande meddelar Gamlin vid hemkomsten till Jämtland att han
lagt beslag på statsekans bottentapp, som Erlander kan återfå på
vissa villkor, bland annat att Frösön blir fristat med ett
casino. Statsministern svarar direkt med ett statligt telegram där
han förklarar: ”Vi har 23 bottentappar i reserv”.
Detta
är en komisk och politisk höjdpunkt för Yngve personligen.
På köpet blir han en stark anhängare av Tage Erlander och
senare av Olof Palme, som han också fått personlig kontakt med.
Han utvecklas till en rabiat försvarare av Olof Palme och tål
inga ”Palmehatare”. Det berättas att han kunde slänga ut gäster
från sitt hem om någon råkat eller vågat framföra kritiska
och ofördelaktiga synpunkter på Palme och hans politik!
Han sörjde djupt Olof Palmes död.
Moralisk
satiriker
I
Yngves satirkonst finns en moralism som sannolikt fått sina
inslag från hans religiösa uppväxtmiljö. Och Jämtland är en
hjärtesak för honom.
Snart kommer Yngve i konflikt med köpmännen i Östersund som
hellre vill se Jemtländska frihetsrörelsen som en kommersiell
lustifikation ingående i jippot ”Yran” och inte som en
politisk manifestation styrd av den egensinnige Gamlin.
Yngve känner sig förnedrad när han i praktiken blir avsatt 1978
och Moltas Eriksson utropas som Republikens president. Inte långt
därefter tvingas Gamlin lämna sitt kära viste på Öhn efter en
ekonomisk schism med sin forna välgörare, familjen Simonsson i
Strömsund.
Bägge händelserna förbittrar Gamlins liv.
Inspelningen av en TV-serie i engelsk stil i Göteborg blir
olycklig. Gamlin lämnas på kvällarna på ett hotell där han
sitter ensam och dricker. Studioarbetet haltar och resultatet blir
konstnärligt mediokert.
Han har också drabbats av diabetes, börjat få
cirkulationsproblem, har besvär med lederna och ont i en fot.
Yngve börjar isolera sig. Han går allt mer sällan ut. Han vägrar
att åka tunnelbana - ”har aldrig åkt tunnelbana!” - och tar
taxi om han ska någonstans. Till Systemet skickar han Stadsbudskåren.
Ungefär
i den här vevan förbereder jag
spelfilmen Barna från Blåsjöfjället. Inspelningen kommer äntligen igång
1980 och jag som regissör erbjuder Yngve en mindre cameo-roll som
berättelsens förvirrade landshövding, som ska inviga en ny
tunnelbanegren. Yngve blir glad över uppdraget och kommer samlad
och inspirerad till inspelningsplatsen, där han i mitt tycke gör
en lustig och lyckad sketch. Efter tagningarna frågar Yngve mig:
”Var jag bra?”
”Klart du var bra,” svarar jag tanklöst. Yngve plirar och säger:
”Det är alltid så roligt att få
beröm!”
Av detta kan man lära mycket.
Onekligen
blev det tystare kring Gamlin.
- Helt frivilligt, förklarade han för mig. Att gå på premiärer
och representera teatrar och filmbolag är inget för mej längre.
- Men jag är inte dö än, sade han, och jag tyckte mig se hur
han grinade upp sig på jamtgubbars vis. Huvva, han hade ju nya
”grejer” på gång. Operan i Oslo ville ha hans berömda
scenografi till Eldfågeln. Det fanns kvar att göra i ”sektorerna” (hans nya
favorituttryck), men det var den förbannade omgivningen för dum
för att begripa.
Favoritsektorn
var självklart fortfarande Gamlin själv. Men jag kunde ana en ny
och mjukare ton i hans alltid underhållande svada. Han hade
blivit tilltufsad och tydligt sänkt sin höga svansföring. Det
var med blandade känslor vi i omgivningen märkte hur han sårad
drog sig tillbaka.
I
huvet på n´Gamlin
Riktigt
nära Yngve Gamlin kommer jag åren 1989-1990 när jag får möjlighet
att göra ett filmporträtt
för TV1-Nöje om tusenkonstnären och underhållaren, eller ”Jönssons
pojk från Flata”. Gamlin håller på att glömmas också av den
nya tidens chefer och redaktörer. Men efter ingripande av
TV-teaterregissören Bengt Lagerkvist får jag klarsignal och kan
sätta igång att leta godbitar i arkiven och filma intervjuer.
Yngve
har nu fyllt 64, har ont i sitt ben och svårt att gå, men kämpar
tappert på med hjälp av en käpp. Inspelningen måste dess värre
kortas ner till några få dagar på grund av hans vacklande hälsa.
Fotograf är Erik Eriksson och vi filmar framför allt i Gamlins
stora lägenhet, där han i arbetsrummet har en patetisk tavla på
väggen där han nålat upp sitt liv: gamla skolkort, polyfoton av
unga flammor, manusfragment, tidningsklipp, rubriktexter, kändisnotiser,
brev och olika handskrivna utkast och idéer med kryptiska
budskap, lager på lager med olika projekt. Denna kreativa kökkenmödding
är framför allt det tänkta råmaterialet till hans drömprojekt,
en stort upplagd Fellini-inspirerad film om sitt eget liv, en
Gamlins Amarcord. Där
vill han foga in det privata och personliga med de jamtska skrönorna.
Det jäste i komposten. Men filmen skulle aldrig lämna Gamlins vägg.
Jag
föreslog en filmresa upp till hembygden i Jämtland, som han inte
besökt på tio år. Där hade han ju fortfarande sina rötter. I
så fall ska det bara göras en enda scen, menar Yngve: Han ska
sitta i en bil i centrala Strömsund, veva ner rutan och fråga en
förbipasserande om vägen till Ulriksfors!
Naturligtvis blir resan aldrig av. Yngve har fått för många
taggar till hembygden. Gamlin har aldrig blivit bygdens uppriktigt
erkände son.
Mitt
under vår TV-inspelning får han överraskande ta emot ”Jönsson-baggen”.
Yngve kommer faktiskt till premiärfesten för den aktuella Jönssonligan-filmen
och får ta emot belöningen av en berörd Gösta Ekman, som talar
översvallande om hans mästerskap som ”ögonblickets man”
- Man känner sig nästan som en rockidol, skrockar Yngve när han
stolt tar emot det egendomliga priset.
I
mitt TV-porträtt klipper jag in åtskilliga av Gamlins godbitar,
och jag ger det timslånga programmet den talande titeln I
huvet på n`Gamlin. Yngve förefaller nöjd, inte minst med
lanseringen i pressen. Flera journalister har ringt om intervjuer,
men Yngve är nödbedd. Några får dock audiens i våningen och
skriver sedan om den ”glömde Gamlin”.
En
gemensam vän berättar att Yngve sitter på kvällarna och ser
programmet på video gång på gång. Han tycks aldrig få nog av
att betrakta sitt verk, som ändå inte är komplett, vilket han
också påpekar.
- Jag kunde fylla flera kvällar, säger han utan falsk
blygsamhet. Det är en konst att vara påhittig. Och det kan vara
ett helvete att vara begåvad, lägger han till med en grimas.
Det
ska inte dröja länge förrän han har helvetet också innanför
sina dörrar.
Olyckorna
hopar sig
I
augusti 1990 är Yngve Gamlin nära att dö av kallbrand och akut
blodförgiftning i sin onda fot. Det blir hans mångårige vän
och livmedikus Tor von Schreeb, överläkare på Ersta sjukhus,
som tvingas att snabbt amputera hans ben under knäet.
Yngve stoltserar över kvällspressens löpsedlar - han är ju
inte alls bortglömd! I en intervju från sjukbädden hälsar han
glatt till läsekretsen: ”Man ska veta att jag varit nära att dö
förr, när jag störtade med Spökis helikopter i jämtlandsfjällen.
Då var det riktigt nära.”
Nu när
han blivit sjukpensionär, kämpar han med sin benprotes, går i
”gå-skola” på Norrbacka-institutet och tappar under träningen
22 kilo av sin gamla rondör.
- Ännu har jag mycket ogjort i vissa sektorer, säger han
sammanbitet vid sitt belamrade arbetsbord.
Olyckorna hopar sig dock.
I september 1993 blir Yngve upprörande vräkt från sin nu
handikappanpassade bostad på Grev Turegatan, där han bott i 30
år, efter en uppslitande hyresstrid med den nya bostadsrättsföreningen
som vill åt hans stora lägenhet. Socialtjänsten tvingas hämta
honom och han förs direkt i sin rullstol till Gärdets sjukhem, där
han placeras i ett trebäddsrum, sjuk och kränkt, medan
kronofogden tömmer hans bostad.
Han är bitter men har kämpaglöden kvar: ”Jag är inte knäckt!”,
hälsar han till mig i telefon.
Hur
kan denna ovärdiga hantering genomföras?
Livet är över huvud taget ingen lätt sektor längre.
Tidigare
hade jag ringt upp Povel Ramel och berättat om Gamlins bekymmer
och föreslagit honom en recettföreställning av hans aktuella
revy Knäpp igen till förmån
för Yngve. Povel ber om betänketid. Dagen därpå har jag honom
i luren, han har funderat ut en lösning: Gamlin får ta emot 50
000 kronor av Nöjesknäppen, Povels och producenten Vicky von der
Lanckens bolag för revyn. Summan ska sägas vara ett förskott för
en scenplan som Gamlin ska utföra åt nöjesbolaget.
Nu
kan Yngve betala av på sin hyresskuld, men bostadsrättsföreningen
fullföljer ändå vräkningen.
Yngve är tacksam för pengarna, men tycker att det är inte mer
än rätt. Yngve har i motsats till Povel Ramel inte brytt sig om
att säkra sina insatser i Knäpp Upp-revyerna med kontrakt, han
har inte ens samlat sina idéer eller skrivit ner sina texter.
Slutet
på Höstsol
Tomas
Bolme på Teaterförbundet förbarmade sig när han hörde om
Gamlins förfärliga förvisning till sjukhemmet och erbjöd honom
en lägenhet i förbundets bostadskvarter Höstsol på
Kungsholmen. Dit flyttar nu Yngve och inrättar sig med hjälp av
hemtjänsten.
Året därpå bjöd flera av hans gamla artistkamrater på en vänskapsmanifestation
på Vasateatern till förmån för Gamlin. Där uppträdde Gunwer
Bergkvist, Hans Alfredson, Birgitta Andersson., Martin Ljung,
Monica Zetterlund och Owe Thörnquist. Intäkterna, över 100 000
kronor, kunde garantera Yngves vistelse på Höstsol.
Yngve är rörd men kan inte närvara. ”Jag skulle lipa ihjäl
mej. Och sånt gör man bara inte”, säger han till mig. ”Jag
är ju egentligen blödig, fast på ett trevligt sätt.”
När
Yngve också fick sitt andra ben amputerat på grund av
cirkulationsbesvär tycktes han ha tappat livsgnistan. Han slutade
ringa och ville inte längre ha besök. Han blev sittande fjättrad
i sin rullstol, övergiven av de flesta.
Den
första februari 1995 avled Yngve i en hjärninfarkt på St Görans
sjukhus i Stockholm. Han blev 68 år.
Hans aska är urnsatt på Strömsunds kyrkogård. Stenen över
graven har en nedåtgående pil designad av Yngve, och med påskriften
han själv bestämt: ”Här vilar Yngve Gamlin”.
I
dag ser jag på Yngve Gamlin som en sorts renässansmänniska, en
mångkonstnär och ett universalgeni, som själv kunde kalla sig
”diversearbetare”. Han var en fantastisk figur, både rå och
roande i framtoningen, såväl härligt genuint svensk som genuint
osvensk.
Min
nekrolog i Expressen fick följande avslutning:
Nu är Yngve Gamlin borta - trollet har återvänt till fjället i
hjolbänningslandet - och vi som blivit kvar förundrar oss över
allt det märkvärdiga vi fått vara med om. Var han en trollgubbe
eller en männischa?
Ingen som vet.
JONAS
SIMA
Regi, manus, produktion Jonas Sima. Producerad för SVT-Nöje, Kanal 1. Inspelad i Stockholm 1989-1990. 67 min.
Foto Börje Gustavsson, Erik Eriksson, m.fl. Ljud Ragnar Samuelsson, Jonas Sima, m.fl.
Klippning Birgitta Nordin. Musik Ralph Lundsten, m.fl.
Filmincerat från SVT programservice.
Medverkande: Povel Ramel, Hans Alfredson, Martin Ljung, Gösta Ekman, Björn Gustafson, Nils-Petter Sundgren, Edvard "Skägget" Matz, med flera.
|